תגית קנוניקל (Canonical) – הדרך להתמודד עם הכפלת תוכן באתר

אילון סבג

אפריל 7, 2019

בעלי בלוגים ואתרים שונים נתקלים בתופעה שמוכרת מאוד למקדמי אתרים, אבל מוכרת כנראה קצת פחות למי שלא מגיע מהתחום – התופעה היא "הכפלת תוכן" באתר.

המשמעות של הכפלת תוכן באתר היא קריטית מאוד לקידום במנועי החיפוש, יחד עם זאת לעיתים יש רצון של בלוגרים או בעלי אתרים להוסיף לאתר שלהם תוכן שהמקור שלו נמצא באתר אחר (ייתכן אפילו שהאתר שייך להם) ועדיין לא לפגוע בקידום.

המטרה במאמר הבא היא להסביר קצת על התג עצמו (Canonical), ובסופו של דבר גם להבין איך אנחנו נותנים לגוגל את הפקודה שמצביעה על הדף המקורי, משם נלקח התוכן ותחסוך מכם את הפגיעה באתר.

למה חשוב למנוע כפילות תוכן באתר?

אם נעזוב לרגע את הצד האתי ולעיתים לא חוקי של הסיפור בכל הנוגע לזכויות יוצרים והעתקת תוכן, לכפילות תוכן באתר יש משמעות על הדירוג/קידום של האתר וזוהי סיבה מספקת בשבילכם כדי לבדוק ולמנוע את הכפילות אצלכם. חשוב לציין, תוכן משוכפל נחשב לחמור מאוד כשהוא מתרחש בין אתרים ועשוי גם לפגוע מאוד בקידום האתר במידה וישנן הכפלות תוכן בתוך אותו אתר – למשל בין דפי מוצרים דומים וכדומה.

כלי לבדיקת תוכן כפול באתר

אחד העזרים שאני עושה בהם שימוש באופן יום יומי הוא הכלי COPYSCAPE, כלי מצוין שבאמצעותו תוכלו להזין באופן פשוט מאוד את התוכן שאתם רוצים להעלות ובבדיקה שאורכת 2 שניות, תקבלו את כל המקומות שבהם התוכן הזה מופיע (אם בכלל).

זהו מסך הבדיקה – אתם מזינים את הטקסט שתרצו לבדוק (בכל אורך שתרצו), במידה ואין תוכן כפול – לא תראו תוצאות. אך אם יש, כך זה יראה:

כפי שאפשר לראות, הכלי מצא שלושה מקומות בהם אותה פסקה שהזנתי מופיעה, בלחיצה על הלחצן COMPARE תקבלו השוואה מדויקת בין הטקסט שהזנתם בקופיסקייפ לבין האתר שבו הוא נמצא, עוד דבר נהדר שתקבלו – הדגשה של התוכן המועתק (כפי שאפשר לראות מטה) ואחוז הטקסט המועתק מתוך כל הדף. במקרה הזה העתקתי פסקה שלמה מתוך מאמר שלי ולכן זה מופיע כ-100% – מה שאומר שכל הטקסט שהזנתי בקופיסקייפ הוא מועתק.

עלות: כדי להשתמש בכלי תצטרכו לקנות קרדיטים בין 5 דולר ל-500 דולר ואז תוכלו לעשות בהם שימוש במשך שנה מיום הרכישה.

כמות הקרדיטים שתרד לכם בכל פעם שתזינו טקסט מושפעת מכמות המילים, לצורך הבנה של סדרי הגודל – תוכן של 400 מילה יעלה כ-0.05 סנט, תוכן של 800 מילה 0.10 סנט וכן הלאה.

תגית קנוניקל – הגדרה

תגית קנוניקל, היא שורת קוד HTML שעוזרת לבעלי אתרים להתמודד עם בעיות הכפלות תוכן. באמצעות שימוש בתגית קנוניקל, נוכל לציין ולהבהיר לגוגל מהי גרסת המקור ומהי גרסת העתק.  התגית נכנסה לשימוש באפריל 2012 ועזרה למקדמי האתרים בטיפול בהכפלות תוכן השונות.

חשוב לציין – התגית יכולה לשמש גם בתוך אותו דומיין וגם בין דומיינים שונים. שימו לב, התגית אינה מחליפה הפניית 301 שמפנה את גוגל ואת הגולש לכתובת הרצויה. כאן מדובר בהבהרה למנוע החיפוש בלבד, ללא הפנייה של הגולש בפועל. עם זאת, בדומה להפניית 301, תגית קנוניקל מעבירה כוח בין הדפים (Page Rank).

במידה והעליתי תוכן בדף מסוים, שהנו העתק או דומה ברובו לתוכן אחר באתר או מחוצה לו, עליי להוסיף את התגית הבאה – עם הפניה והצבעה לכתובת בה מופיע המקור:

<link rel="canonical" href="https://example.com/dresses/yellow-dresses" />

התגית תמוקם ב- <head>.

כיצד מוסיפים תגית קנוניקל בוורדפרס?

אז אנחנו כבר מבינים את הנזק שיכול להיגרם לאתר שלנו במידה ונעתיק תוכן, עכשיו מגיע הסבר טכני על פעולה די פשוטה יש לומר, של הפניית תג קנוניקל דרך מערכת הניהול של וורדפרס.

אנחנו נכנסים במערכת הניהול לדף/מאמר הספציפי שאנחנו רוצים, ולמטה בתוסף ה-YOAST (אם לא קיים אצלכם, תתקינו – זה חשוב!) לוחצים על גלגל השיניים המסומן בתמונה.

לאחר מכן בלשונית התחתונה (canonical URL) תוכלו לשים קישור URL לתוכן המקורי ובעצם הודעתם לגוגל על כך שהדף שלכם הוא לא המקורי, אלא הקישור שהזנתם.

:

למידע נוסף על אופטימיזציה למאמרים באמצעות תוסף יוסט:

 

האם תגית קנוניקל מונעת אינדוקס באופן מוחלט?

אז זהו, שלא ממש. תגית הקנוניקל אומנם מצביעה לגוגל או למנוע החיפוש על הדף המקורי, אך חשוב לציין שמנועי החיפוש לא מתחייבים לפעול על פי התג.

מה ההבדל בין קנוניקל ל-NOINDEX TAG?

קיימת עוד אפשרות למנוע את הפגיעה בקידום במידה ויש תוכן מועתק, לאפשרות הזאת קוראים NOINDEX TAG שלמעשה מה שקורה הוא שהתג מורה לגוגל, לא לאנדקס את הדף המצוין כך שהוא לא יופיע במנועי החיפוש, וזה גם ההבדל היחיד בינו לבין Canonical.

במידה ומעתיקים ממני תוכן – האם זה פוגע בקידום שלי?

מבחינת גוגל רק דף אחד נחשב כתוכן המקורי ולכן הוא מחשיב את הדף הראשון שאונדקס (נסרק) כדף המקורי כך שלא תיפגעו אם העתיקו מכם תוכן (בהנחה שזה עלה אצלכם ראשונים כמובן), המעתיק לעומת זאת יפגע משמעותית באתר שלו, אלא אם כן הוא יקרא את המדריך הזה ויישם אותו. עם זאת, בהחלט יכולה להיות סיטואציה שגוגל תאנדקס את המעתיק קודם (במידה והועלה בסמיכות). כמו כן, במידה ואתם מזהים שמישהו העתיק מכם, עדיין מומלץ לנסות לפנות לגורם המעתיק ולמנוע את ההעתקה ובמידת הצורך לוודא לייצר תוכן עדכני מקורי.

סיכום:

תוכן מקורי הוא חשוב וקריטי לאתר שלכם, תפעלו על פי המדריך הזה במידה ומתעוררת הכפלת תוכן וכך תמנעו את הפגיעה.

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים