איך יוצרים סרטון ויראלי?

אנידור חקק

אוגוסט 5, 2012

 

גם אני רוצה מיליוני צפיות לסרטון שלי!!

trafficהאם חשבתם פעם מה הופך סרט קולנוע לשובר קופות או לסרט פולחן? מדוע יש סרטים שכובשים את כל העולם וכאלה שיורדים מהמסכים אחרי שבועות בודדים, ולא משנה באיזה במאי מדובר וכמה כוכבים השתתפו בו או כמה מיליוני דולרים נשפכו עליו? ואיך זה שסרטים קטנים עם שחקנים לא ידועים ובמאים חסרי ניסיון (קחו  לדוגמה את "פרויקט המכשפה מבלייר" או "בדרך לחתונה עוצרים בוגאס") הופכים להיות להיט מטורף? ומה יש בסרטים כמו "מציצים", "האחים בלוז", "סודי ביותר", "שמתי ברז למורה", "מועדון ארוחת הבוקר" ועוד שהופך אותם לקאלט?

עשרות מחקרים נעשו על מנת לנסות לפצח את ה"קוד", להבין את הקסם, את המרכיבים, כדי להכין קרקע עבור נוסחה המבטיחה יצירת סרט פולחן שובר-קופות, שיהיה שווה הרבה כסף למפיקים ולמפיצים, אך בינתיים ללא הצלחה. עם כל הניסיון שיש, כל המידע, כל הסרטים שנעשו, וכל המחקרים – היום יש רק דרך אחת לדעת האם סרט יצליח בקופות או לא – לחכות לסוף השבוע הראשון של ההקרנה שלו.

דבר דומה קורה כיום בזירת האינטרנט, ובאופן מובהק ביו-טיוב. היום כולם רוצים להיות כוכבים, אינפלציית תוכניות הריאליטי מעוררת את הדמיון ואת האפשרות הכל כך זמינה להתפרסם מיד כאן ועכשיו, וערוצי היו-טיוב, הזמינים לכל אחד בכל זמן, ללא תהליכי מיון ואודישנים מפרכים, הפכו להיות פלטפורמה מצוינת עבור תאווי הפרסום, וכמובן עבור עסקים, חברות ואנשי השיווק והפרסום. כי הרי אין כמו סרטון ויראלי להפצת מסרים שיווקיים כאלו ואחרים.

אז מה הופך סרטון לויראלי?

החלום של כל איש שיווק הוא ליצור סרטון וידיאו קצר, עדיף בעלויות נמוכות ככל האפשר, אשר ייצור באזז מטורף ברשת ויהפוך לויראלי. סרטון כזה, שנצפה מיליוני פעמים, יכול להגיע לחשיפה מטורפת. ולא רק זה, במוקדם או במאוחר, סרטון כזה ימצא את עצמו מככב באתרי החדשות והבידור המרכזיים ואף בתוכניות הטלוויזיה. ההשקעה הנמוכה לעומת התשואה הענקית, הדיבור, וכן כן – גם הליטוף לאגו של יוצרי הסרטון – אכן מפתים.

לא חסרות דוגמאות של סרטונים שיווקיים שהפכו לויראליים ונצפו מיליוני פעמים ברחבי הרשת. בין אם זו פרסומת מוצהרת כמו הפרסומת המיתולוגית של "אולד ספייס", או סרטון הפלאש מוב הנהדר של חברת הסלולר T M, או כצילום ספונטני בתוך צילומי פרסומת רשמית של ג'ילט כמו החבטה המדויקת של פדרר, או סרטונים ויראליים ללא פרסום גלוי כמו אימון הבייסבול המטורף (פרסומת לחברת מחבטים) או הבעיטות המופלאות של דיוויד בקהאם לתוך שלוש פחיות על חוף הים, שלמרות שהוא טען שהן אותנטיות נחשפו מהר מאוד כפרסומת לפפסי. בכל הפרסומות האלו צפו מיליוני צופים, וכולם גלשו בצורה זו או אחרת למדיות נוספות – הן כשיתוף, הן כ"תראו איזה מגניב", והן כניסיון לענות על השאלה "האם זה אמיתי?"

לא חסרות דוגמאות של סרטונים שלא הצליחו להפוך להיות חביבי הרשת, למרות שהיה בהם על פניו את כל מה שצריך. ביוטיוב עולים 48 שעות של וידיאו בכל שעה (!!) ורק אחוז פיצפון הופך לויראלי באופן מיוחד ויוצריו לאייקוני תרבות. אז מהם בכל זאת המרכיבים שיכולים לעזור לסרטון שלכם להיות ויראלי?

פשטות. גם בעולם היו-טיוב והאינטרנט האמת השיווקית עובדת. על הסרטון להיות ברור ומדויק ובעל רעיון בסיסי אחד. לא מורכב מדי. לא מסובך מדי.

אורך. הסרטון צריך להיות קצר. לא יותר משתיים וחצי דקות, אלא אם כן הוא תופס את הצופה מיד על השניה ראשונה. אלפי הגירויים והסרטונים ברשת יוצרים תחרות אינסופית מול תשומת הלב של הגולשים, אשר יכולים להירתע מלהסתכל בסרטון אפילו רק בגלל שהם מזהים מראש שהוא ארוך עוד לפני שבכלל התחילו לצפות.

מובילי דעת קהל. אל תתעצלו והפכו אבן אחר אבן כדי למצוא מובילי דעת קהל שיפרסמו את הסרטון שלכם. הסרט המגוחך של קשת בתוך קשת הפך ויראלי לאחר שג'ימי קימל צייץ עליו בטוויטר. הגירסה המקומית שלנו היא התוכנית צינור לילה, הדף סטטוסים מצייצים, הבלוג חורים ברשת, ואם תחפרו ותסתובבו בבלוגוספירה הישראלית תמצאו הרבה מאוד בלוגרים, אנשי מדיה חברתית ואנשי תקשורת אשר להם יש אלפי עוקבים, קוראים, ומנויים. אם תצליחו לגייס כמה מהם לתמוך בסרטון שלכם, אם הם יתחברו אליו, הדרך לויראליות תהיה קלה יותר. אבל זה לא מספיק.

הומור. ככל שהסרטון יהיה מצחיק יותר ומהודק יותר, כך הסיכוי שיהפוך לויראלי גדול יותר.זכרו שהבסיס לשיתוף הוא קודם כל "מה יחשבו עלי". לכן, כשמישהו משתף משהו מצחיק, הוא בהכרח אומר על עצמו שהוא גם מצחיק, גם בעיני עצמו וגם בעיני החברים שלו.

לא צפוי. כמה שהסרט יהיה יותר בלתי צפוי ומפתיע (אפילו ברמה של נפילות, החלקות וכו') – הסיכוי שיהיה ויראלי גבוה יותר. אין מה לעשות, פשלות מפתיעות ומצחיקות של אחרים זה משהו שכולם אוהבים לחלוק.

מרגש. בדומה ללא צפוי, סרטונים כמו הצעות נישואים מרגשות או ריקוד חתונה מדליק – היוצרות רגש עז אצל הצופה הם מתכון מעולה לויראליות. שימו לב כי הסרטון של ריקוד החתונה משלב כמה אלמנטים – הוא גם לא צפוי, הוא גם מרגש, הוא גם מצחיק, ובגלל כל אלה גם זכה לאזכורים אצל מובילי דעת קהל, ומשם לטלוויזיה ולהיסטריה בינלאומית המרחק היה קצר.

פארודיה. דרך נוספת להפוך סרטון לויראלי הוא ליצור פארודיה על סרטון ויראלי אחר. ראו דוגמאות כמו "שיט שבחורות אומרות" ומאות אלפי הגרסאות שצצו אחריו, או הגרסאות למאסטר פיס של שרה בלאק האחת והיחידה.

בסופו של דבר, מה שקובע אם סרטון יהפוך לויראלי הוא הרצון שהוא מעורר לשתף. בין אם אלו מובילי דעת קהל, סלבס, אנשי חדשות או גולשים ממוצעים, האנשים מסתכלים על עצמם כעל צינור של מידע וחדשות: ככל שאני משתף תכנים מעניינים יותר, כך החברים יחשבו עלי שאני מעניין ויש לי חיים מעניינים. לכן תמיד כדאי ליצור סרטון היוצר אמפתיה כלשהי או ערך מוסף כלשהו (חוויה מטורפת, הומור, תופעה בלתי מתקבלת על הדעת), המשלב ככל האפשר כמה שיותר אלמנטים מהנ"ל. לא לחינם חתולים, גורי כלבים ותינוקות הם כוכבי הרשת הבלתי מעורערים. הרצון לשתף מתעורר כאשר נוצרת הזדהות עם מושא הסרטון. מי שמשתף מחשיב את עצמו כחלק מהסרטון, הוא עומד מאחוריו.

לסיכום, זכרו כי סרטון אמנם יכול להפוך בבת אחת לויראלי, כמו התפרצות של הר געש, אך כדי לזרז את העניינים כדאי להבין אמת אחת פשוטה – אל תחכו למזל. הפיקו את הסרטון על פי כל האלמנטים הנ"ל, בדקו את השטח, העבירו למובילי דעת קהל והטרידו את כל מי שאתם מכירים. בסוף, אם הוא מוצלח, הוא יתפוס. מזל בסופו של דבר מתרחש כאשר עבודה קשה ומדויקת פוגשת הזדמנות.

נכתב ע"י תומר בן אזר, ראש תחום Social בחברת אופטיוייז, שיווק מתקדם באינטרנט

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים