כתיבת ספר דיגיטלי – האם זה שונה מהוצאת ספר המיועד להדפסה?

צוות האתר

דצמבר 17, 2019

אנשים רבים חולמים לכתוב ספר ולהוציא אותו לאור. לרבים מאתנו יש רעיון שמסתובב בראש במשך הרבה זמן, ואנחנו מקווים שיום יבוא ונצליח להעביר את הרעיון הזה מהמחשבה למציאות, נשב שעות ארוכות ונכתוב אותו, ואז נוציא לאור ספר שהוא כולו שלנו (ואם אפשר – שיימכר במיליוני עותקים ויהיה הצלחה מסחררת…). אך הוצאת ספר לאור אינו תהליך פשוט או זול, ולכן צריך להבין היטב במה התהליך כרוך במידה ומחליטים להתחיל בו.

ספרים דיגיטליים בעברית הם אופציה מצוינת עבור אנשים המעוניינים להוציא לאור את כתב היד שלהם, תוך חסכון משמעותי (של משאבי זמן וכסף) בשלב ההדפסה הסופי. ספרים דיגיטליים הם ספרים לכל דבר, ויש לזכור זאת. הם אמנם אינם מודפסים ולא יוצאים לאור בצורה של עותק פיזי, אך הם איכותיים ומהנים באותה מידה – ואפילו יותר. אך קודם כדאי לעשות סדר ולהבין מהם בעצם שלבי הוצאה לאור סטנדרטיים, הנדרשים מהכותב בכל פעם שהוא רוצה להוציא כתב-יד שלו לאור – ולא משנה אם מדובר בכתב יד מודפס או דיגיטלי.

עשינו עבורכם סדר וריכזנו את השלבים העיקריים הרלוונטיים:

  • עריכה – ישנם מספר סוגי עריכה; לא מבצעים את כולם, אלא אחד או יותר בהתאם לסוג הספר:
  • עריכה ספרותית – בודקים האם יש צורך בהתאמה או שינויים של מבנה העלילה, או אפילו בניקוד.
  • עריכה לשונית – תיקון שגיאות תחביריות או שגיאות כתיב (במידה ויש), בדיקה שיש פיסוק נכון ומתאים ואפילו השלמת מילים חסרות.
  • עריכת ספר עיון – ליטוש מבנה הספר והחלוקה שלו לפרקים ונושאים, וכן איתור תקלות כגון משפטים החוזרים על עצמם, פרקים שלא מתאימים לסדר הדברים ועוד. 
  • הגהה – זהו שלב שמגיע לאחר העריכה, ומטרתו לאתר את הפגמים, השגיאות והטעויות אשר התפספסו בשלב העריכה. זהו בעצם מעין ליטוש סופי, על מנת לוודא שהספר חף מטעויות ושגיאות. 
  • עיצוב ואיור – במידה ויש כאלה בספר (גם כריכה, למשל, דורשת עיצוב). שלב זה יכלול בדרך כלל גם את העימוד – חלוקת הספר לעמודים בצורה הגיונית ועל פי סדר הפרקים או הנושאים. 

אז מהו בעצם השוני העיקרי בין הוצאת ספר מודפס להוצאת ספר דיגיטלי?

השלבים הללו, כאמור, משותפים הן להוצאת ספר דיגיטלי והן להוצאת ספר מודפס – ויש לקחת זאת בחשבון במידה ומחליטים להוציא לאור כתב יד. הכותב צריך להחליט איזה תהליך יהיה יותר נוח עבורו, ועד כמה חשוב לו להדפיס ספר כעותק פיזי או פחות. ההבדל העיקרי הברור הוא, כמובן, שספר דיגיטלי – כשמו כן הוא – ניתן לקריאה על גבי מסכים (למשל – מסך מחשב נייח, לפטופ, מכשיר ייעודי לקריאה כגון קינדל וכדומה) – ולא כעותק פיזי. כלומר, כאשר מוציאים לאור ספר דיגיטלי – השוני יהיה בעיקר בתהליך הסופי הקשור להדפסת הספר, כריכתו הפיזית והפצת כמות העותקים (מעטה או רבה, לא משנה) לחנויות ולנקודות מכירה נוספות. 

יש לזכור יתרון נוסף של הוצאת ספרים דיגיטליים בעברית: מדובר בצעד אקולוגי, שכן באופן זה נחסכת כמות אדירה של דפים ונייר – דבר שללא ספק חוסך משאבים גם מהטבע, ושומר על הסביבה באופן ברור.

בנוסף – ספר דיגיטלי הוא דבר נוח מאד עבור הקורא הממוצע, שבעצם יכול לקחת אתו את הספר לכל מקום ולקרוא אותו ישירות מהמסך – מבלי שיתפוס מקום בתיק או יכביד עליו. 

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים