כלים לבדיקת קישורים לאתר

צוות האתר

יולי 13, 2020

כלים לבדיקת קישורים

גם לאחר שמושלמת בניית אתר, והתוצאה היא בדיוק כפי שרציתם, מומלץ בחום להמשיך להקדיש לו תשומת לב – כדי להבטיח הופעה במקומות בולטים בתוצאות החיפושים הרלוונטיות בגוגל. אחת הפעולות האפקטיביות ביותר בהקשר של מטרה זו היא בדיקת האתרים המקשרים אליו, אשר יוצרים את פרופיל הקישורים שלו. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט שיעזור לכם להבין מדוע זה חשוב, וגם כיצד לבצע את הבדיקה באופן יעיל.

בדיקה זו נעשית גם כחלק מתהליך של ניתוח תחרות בו אנו בודקים את המתחרים שלנו, מנתחים את הקישורים שלהם, את מהירות האתר שלהם וחוויית המשתמש, את איכות התוכן באתר שלהם ועוד.

תחילה, מהו פרופיל קישורים?

פרופיל קישורים הוא תמהיל האתרים שמקשרים לכל אתר, ולרוב מורכב מאינדקסים, קישורי רשתות חברתיות, קישורי יח"צ באתרי חדשות ומקומונים ומקישורים מתוך כתבות תוכן באתרים לגיטימיים מתחומים שונים.

פרופיל קישורים טוב מורכב מקישורים ממקורות מגוונים: מאתרים סמכותיים שעולם התוכן שלהם דומה לזה של האתר שמקבל מהם את הקישור, מקישורים מאתרי אינדקסים בולטים (כמו איזי, דפי זהב ובזק), מקישורים מעמודי הרשתות החברתיות של העסק ומקישורים מאתרי חדשות גדולים שיש להם הרבה תנועה (כדוגמת וואלה, Ynet, ישראל היום, מאקו וכדומה) וסמכות גבוהה. ככל שאיכות האתרים המקשרים לאתר מסוים גבוהה יותר ויש להם תנועה רבה יותר, כך הכוח שאותם קישורים מעבירים לאתר המקבל אותם רב יותר וזה מסייע לו להתקדם במיקומים בגוגל.

פרופיל קישורים פחות טוב הוא כזה שמורכב מקישורים מאתרים בשפות זרות (כדוגמת יפנית, סינית וכו'), מקישורים מפורומים נידחים ומקישורים מאתרים שאינם קשורים בעולם התוכן שלהם לאתר אליו הם מקשרים. השתדלו להימנע מקישורים מהסוגים הנ"ל, שכן הם עשויים לא רק שלא להועיל לקידום האתר שלכם בגוגל, אלא אפילו להזיק לו ובמקרים קיצוניים אף לגרור עונש ידני מצד גוגל שימנע את הופעת האתר במנוע החיפוש.

מהו טקסט עוגן (Anchor Text), איך לבחור אותו ומה החשיבות שלו?

טקסט עוגן (Anchor Text) הוא הטקסט שממנו יוצא הקישור בעמוד מסוים לאתר אחר. לרוב, תרצו לגוון את טקסט העוגן כמה שיותר על מנת שייראה כמה שיותר טבעי ולא יעורר את חשדו של גוגל. זה אומר שתרצו להוציא קישורים רבים בשם המותג שלכם ומכתובות URL ישירות (www.xxx.co.il למשל), מביטויים טבעיים כמו "למידע נוסף", "לחצו כאן" וגם ממילות המפתח שלכם, אך לרוב בצירוף של זנב ארוך. הכוונה היא שאם אתם מקדמים למשל את הביטוי "קידום אתרים", תוציאו מעט קישורים על הביטוי המדויק ורבים אחרים מביטויים שמכילים אותו אך הם ארוכים יותר כדוגמת: "קידום אתרים לעסקים", "מומחים לקידום אתרים", "קידום אתרים בחברה מנוסה" וכו'. חשוב מאד לשמור על גיוון בטקסט העוגן. הוצאה של עשרות קישורים מהביטוי המדויק "קידום אתרים" תיראה לא טבעית ועשויה להדליק נורה אדומה לזחלנים של גוגל ולהתריע בפניהם שנעשית פה פעולת קידום לא טבעית, דבר שבסופו של דבר בהחלט עשוי לפגוע באתר שמקבל את אותם הקישורים.

להלן דוגמה לאנקורים (טקסט העוגן) השונים של ברליץ ללימודי שפות:

ניתן לראות את הגיוון בטקסט העוגן, כאשר חלקו העיקרי בשמות המותג בעברית ובאנגלית, לאחר מכן מספר ביטויים מובילים אותם החברה מקדמת בורסיות שונות וכן קישור בכתובת URL נקייה.

באופן כללי, מעבר לטקסט העוגן, חשוב מאד להקפיד לבנות קישורים לא רק לעמוד הבית או לעמוד-שניים בודדים באתר, אלא לקשר לרוחבו של האתר, לפחות ל-5-6 עמודים שונים. זה יסייע לפרופיל הקישורים להיראות טבעי בעיני גוגל.

איך להשיג קישורים איכותיים לאתר כחלק מבניית פרופיל הקישורים שלכם?

ישנן מספר דרכים להשיג קישורים איכותיים לאתר שלכם. אסקור בקצרה את 3 המרכזיות שבהן:

  1. כתיבת פוסטים אורחים בבלוגים של אתרים מובילים – מדובר בקישור שיוצא במרבית המקרים משם המותג של הגורם שמספק את המאמר (אך יכול לצאת גם מביטויים אחרים כמובן), כמאמר שמתפרסם באתר אחר במסגרת הסכם על תשלום כלשהו או על ברטר ("תן לי קישור ואתן לך קישור בחזרה" או קישור תמורת שירות אחר. לדוגמה, כתיבת מאמר בנושא "קידום אתרים במובייל" ופרסומה באתר של אחד מהקולגות בתחום קידום האתרים תמורת תוכן סופר איכותי בחינם לאתר שלו או תמורת קישור מאתר אחר שלכם לאתר שלו. חשוב מאד להקפיד שלא לבצע החלפה של קישור ישיר בין שני האתרים, ובמקרה ואתם מחליפים קישור בקישור לקחת קישור מאתר X לאתר Y ולהחזיר קישור מאתר Z לאתר X ולא קישור ישיר בחזרה מאתר Y לאתר X, שכן גוגל יודע לזהות שבוצעה כאן החלפת קישורים באופן לא טבעי ויכול להעניש אתכם על פעולה כזו.
  2. קניית קישורים מאתרי חדשות מובילים – בגדול, גוגל אוסרים מפורשות על קניית קישורים מבלי לסמן שמדובר בקישור בתשלום (באמצעות תגית Sponsord). עם זאת, לגוגל אין בהם דרך לדעת האם שילמנו כסף בעבור קישור כזה או אחר ולכן ניתן להשתמש בדרך הזו להשגת קישורים איכותיים מאד לאתר שלכם. קישור מאתר חדשות סמכותי, שהתוכן בו מתעדכן מדי יום, גוגל סורק בו אלפי עמודים, אלפי אתרים איכותיים מקשרים אליו ויש לו מיליוני גולשים – בהחלט יכול לסייע לאתר שלכם להתקדם. המחירים של קישורים מסוג זה יכולים לנוע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים, תלוי באיכות האתר המקשר. חשוב לא להפריז בשימוש בקישורים מסוג זה, אלא לשלב אותם כחלק מפרופיל הקישורים הרחב שלכם.
  3. רישום של דומיינים ותיקים שהתפנו וביצוע הפניית 301 מהם לאתר שלכם – מדובר בטכניקה שנמצאת בתחום "האפור" ומיועדת למתקדמים שביניכם.

גוגל אמנם אומרים שהם לא מתחשבים בוותק של אתרים לצורך קביעת מיקומם בגוגל, אך מניסיוני רב השנים עם מאות אתרים, לוותק בהחלט יש משמעות. גוגל אוהב דומיינים ותיקים שנסרקו כבר מאות ואלפי פעמים בעבר, וזה רק הגיוני שהוא יעדיף אותם על אתרים חדשים שעדיין צוברים את המוניטין ואת קהל הגולשים שלהם.

אז איך התהליך עובד? ובכן, מאתרים דומיין ותיק שהתפנה ויש לו פרופיל קישורים חזק ומגוון (באמצעות כלים כמו אתר Exprieddomains.net ומבצעים לו הפניית 301 ברמת השרת לכל הדומיין אל הדומיין של האתר שלכם, שאותו אתם רוצים לחזק. חשוב לא להגזים בשימוש בשיטה זו כדי לא להדליק נורות אדומות אצל גוגל וכמובן לבצע הפניות מסוג זה רק מאתרים בתחומים זהים לתחום המרכזי שבו עוסק האתר שלכם.

באילו מקרים כדאי לבצע בדיקת קישורים לאתר?

באופן עקרוני, כל בעל אתר יכול להפיק תועלת רבה מבדיקת הקישורים, הן לאתר שלו והן לאתרים של המתחרים.

בפרט, פעולה זו כדאית ב-3 המצבים הבאים:

  1. כשרוצים לוודא שהלינקים שמובילים לאתר של העסק אכן תורמים לקידום – גוגל מייחסת משקל נכבד לקישורים, אבל רק בתנאי שהם איכותיים. קישור מאתר אותו גוגל לא תופס כסמכותי, אמין ורלוונטי לאתר שלכם לא יוסיף לכם נקודות זכות, ולמעשה אף עלול לפגום בדירוג האתר. בדיקת הקישורים הנכנסים מאפשרת לכם לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי כל לינק, ולפעול בהתאם.
  2. במסגרת העשרת פרופיל הקישורים – רוצים להוסיף לינקים לאתר שלכם ולא יודעים מאיפה? בדיקת הקישורים שמפנים אל אתרים של מתחרים תספק השראה וכיוונים מגוונים. תוכלו לפנות לבעלי האתרים שמקשרים לאתרי המתחרים שלכם, להציע להם תוכן מקורי ואיכותי בחינם לאתר שלהם בתמורה לכך שיקשרו ממנו לאתר שלכם או להציע להם אפילו החלפת קישורים במסגרתה הם יקבלו מכם קישור בתמורה. Win Win.
  3. כחלק ממחקר מתחרים – תמיד טוב לדעת מה עושים שחקנים אחרים בענף שלכם, כולל במרחב הדיגיטלי. במיוחד כדאי לעשות זאת כשאתם לא מצליחים להתקדם בדירוג של גוגל עבור ביטוי מסוים, למרות שהשקעת משאבים רבים לצורך כך (בזמן ובכסף). במצב מסוג זה, ייתכן שהסיבה לכך היא חוזק ואיכות הקישורים אל האתרים המתחרים שמקדימים את שלכם. לכן, בעזרת בדיקת פרופיל הקישורים שלהם תוכלו לזהות מאיפה חסרים לכם קישורים שלמתחרים יש, כמה דומיינים מקשרים אליהם בהשוואה אליכם, באילו אנקורים (Anchor Text) הם מוציאים את הקישורים שלהם ועוד.

כלים לבדיקת קישורים לדומיין

ישנם מספר כלים עיקריים לביצוע בדיקת קישורים לאתר (שלכם או של אחרים): 

הכלים האיכותיים והמדויקים יותר לרוב יהיו בתשלום.

כאן ניתן למנות 4 כלים מובילים לבדיקת קישורים לדומיינים ברשת:

עם Ahrefs תוכלו לקבל מידע מקיף אודות כל לינק: הסוג שלו (Follow או No Follow – קישור No Follow עשוי לייצר תנועה לאתר אבל האלגוריתם של גוגל מתעלם ממנו), ציון האיכות של האתר המפנה – DR (בסקאלה שבין 1 ל-100), היקף התנועה שהגיעה אל האתר הנבדק בזכות אותו לינק, התאריך שבו הקישור הופעל והאנקורים (אנקור הוא הטקסט שעליו מופיע הלינק – אחד הפרמטרים שגוגל בוחנת כדי להחליט כמה משקל לייחס לקישור). כמו כן, מספק הכלי הזה גם אפשרות להבחין בין קישורים "חיים" לבין אלה שהפכו כבר לנחלת העבר בלבד ונתון שמסכם את מספר ההפניות מדומיינים שונים – Referring Domains.

Ahrefs משמשת גם לשלל מטרות אחרות במסגרת קידום אתרים, כמו למשל מחקר מילים, מעקב מיקומים, איתור תקלות ועוד.

הכלי השני, Majestic SEO, משוכלל לא פחות. בפרט, הוא מספק 2 נתונים מהותיים על כל קישור: Citation Flow ו-Trust Flow. המדד הראשון הוא כמותי, כבדומה למדד ה-Referring Domains של Ahrefs. המדד השני נותן אינדיקציה מעולה למידת הטבעיות של הקישורים המובילים לאתר, דבר שגוגל מייחסים לו חשיבות רבה – למעשה, רק אתרים בעלי Citation גבוה אבל גם Trust מרשים יוכלו להגיע לתוצאות הרצויות, כלומר הופעה במקומות הראשונים בחיפושים המתאימים.

יש לציין שהכלים אינם חינמיים: ה-Majestic SEO מוצע במחיר של החל מ-49$ לחודש, ועבור Ahrefs נדרש תשלום של החל מ-99$ לחודש. את האתר שלכם תוכלו לבדוק גם בעזרת ה-Google Search Console (אחרי אימות קצר), אבל כלי זה לא מאפשר לכם לדעת מה עושים המתחרים. אופציות מוכרות נוספות הן SimilarWeb ו-SemRush.

 

אפשר גם למצוא כלים חינמיים לבדיקת קישורים לאתר כמו למשל הכלי של ניל פאטל   ויש כלים רבים נוספים שמן הסתם יציגו נתונים פחות מדויקים.

איך לשפר את פרופיל הקישורים לאתר?

הבדיקה הנ"ל היא כמובן רק אמצעי בדרך למטרה האמיתית – בניית פרופיל קישורים אפקטיבי שיסייע לאתר שלכם להתקדם בתוצאות האורגניות של מילות המפתח החשובות ביותר מבחינתכם.

את הנתונים המתקבלים אחרי בדיקת קישורים לאתר ניתן לנצל לטובת שדרוג הפרופיל הקיים. אם למשל השתמשתם ב-Majestic והממצאים הם Trust גבוה אבל Citation נמוך, נקודת התורפה היא בכמות האתרים המקשרים לאתר שלכם. קישורים חדשים יתקבלו בברכה, כאשר רעיונות תוכלו למצוא בפרופילי הקישורים של המתחרים, ובכל מקרה חשוב להקפיד על בניית לינקים מאתרים שיש להם זיקה אמיתית ורלוונטיות גבוהה לתוכן באתר שלכם (כדי לא לפגוע ב-Trust).

במצב שבו ה-Citation דווקא גבוה אבל ה-Trust נמוך, מומלץ לעבור על כל הלינקים שמובילים אליכם ולבחון אותם מבעד לעיניים של גוגל. הפרמטרים החשובים הם תוכן איכותי באתר נחשב, רלוונטיות האתר שבו שתלתם את הקישור לתוכן שאליו הוא מקשר באתר שלכם וטקסט עוגן (אנקור) טבעי. קישורים שלא עומדים בקריטריונים הנ"ל כדאי לנסות להסיר, וליצור במקומם לינקים על סמך כל ההנחיות שפורטו בעמוד זה.

בהצלחה!

מאמר זה נכתב על ידי אורי שחם מחברת לינקשייק.

 

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים