"כשאת אומרת לא – למה את מתכוונת"? איך תדעו לבחור את מילות המפתח הנכונות בהתאם לכוונות הגולשים?

אנידור חקק

יולי 8, 2012

אחת הפעולות הראשונות שעושה כל מקדם אתרים היא מחקר מילות מפתח.    לכל הדעות, מחקר מילות מפתח היא אסטרטגיית הפתיחה שלנו בעבודת קידום בגוגל על ידי בחירת מילות המפתח הנכונות לקידום באתרנו.

אך האם בחירת מילות מפתח המסתמכת על כמות חיפושי גולשים לעומת גובה התחרות מספיקה?    כמקדמים ובעלי אתרים אנחנו רוצים לדעת כמה שיותר על קהל היעד של האתר שלנו על מנת למשוך את הגולשים הרלוונטיים שאכן נמצאים בפוטנציאל הלקוחות שלנו.

האם חשבתם פעם מהי באמת כוונת המחפש בהקלדת כל שאילתת חיפוש? 

במאמר זה נסקור ונבין את הכוונה האמיתית של הגולשים בחיפוש מילות מפתח שונות ובהתאם לכך נוכל לבחור את הביטויים שיפנו לקהל הנכון ויניבו ROI .

iStock_000014413404XSmallהשאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו בעת מחקר מילות מפתח:

  • מהן מילות המפתח שהגולשים משתמשים בהן בחיפוש המוצרים והשירותים שלנו?
  • מה הגולשים מחפשים?  האם הם מחפשים תכנים / סרטונים / תמונות?
  • מאיפה (דמוגרפי) מגיעים הגולשים שלנו?
  • האם יש זמנים מסוימים בהם מחפשים את השירותים שלנו יותר?
  • מאיפה מתבצע החיפוש?  סלולר / מחשב נייח / טאבלט?
  • מה מטרת החיפוש?  קנייה / קבלת מידע / לימוד ומחקר / קבלת הצעות מחיר?

יש הרבה כלים שיכולים לעזור לנו להבין את התשובות לשאלות אלה, החל מכלי מילות המפתח של גוגל, גוגל אנליטיקס, גוגל וובמאסטר טול, גוגל טרנדס וכו'

אך לצד הצורך למצוא את מילות המפתח והביטויים הרלוונטיים לעסק שלנו , חשוב שגם נבין מהי באמת כוונת המשורר או למה הגולשים מתכוונים בעת הקלדת כל שאילתת חיפוש.

טעויות נפוצות בבחירת מילות מפתח:

פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו עושים מחקר מילות מפתח במשך שעות רבות לאיפיון ובחירת מילות המפתח שישרתו אותנו בצורה הטובה ביותר ויעזרו לנו למשוך קהל גולשים רלוונטי וממוקד.   עם כל הצער שבדבר, חלק גדול ממילות המפתח שאנו בוחרים אינו תורם ערך אמיתי לאתר ולפעמים אף מושך טראפיק לא איכותי ולא רלוונטי.

קוריוז קטן, אחד מהלקוחות שלי בעבר ניהל קמפיין פרסום בגוגל בתקציב אסטרונומי.  על מנת למשוך אליו קהל כמה שיותר גדול לאתר הוא קבע שמודעות שלו יופיעו בחיפוש של מילות מפתח שגולשים אוהבים לחפש (כן, כן , גם ביטויים מעולם הפורנו) – העיקר שיגיעו.   מן הסתם הוא בזבז כסף רב לחינם כשניסה למשוך לאתר שלו קהל שכלל לא ממוקד וכלל לא רלוונטי למוצרי ושירותי האתר.   המטרה היא לבחור מילות מפתח בהתאם לכוונת הגולש ולא בהתאם לכמות החיפושים של הביטוי!!!

הערה שחשוב להעיר: זה לא רע לקדם ביטויים שעשויים ליצור אינטראקציה עם הקהל הפוטנציאלי שלכם, למשל אם אתם חברת ביטוח, יהיה נחמד לכתוב מדריך "איך בוחרים חברת ביטוח" באתר.  זה גם יהיה חכם מבחינת שיקולים של היררכיית תוכן באתר.   החוכמה היא לבחור את הביטויים שאתם מקדמים לא רק לפי כמה מחפשים אותם אלא לפי מה הכוונה בחיפוש שלהם.

כוונת המשורר – הקונטקסט

הקונטקסט הוא האלמנט החשוב ביותר בחיפושי הגולשים.  למה הם באמת מתכוונים כשהם מחפשים מילת מפתח מסוימת ומה התנאים שהובילו אותם לחפש דווקא את אותו מונח ספציפי.

בהמשך לשאלות ששאלנו בתחילת מסמך זה חשוב להבין האם הגולש מחפש משהו שרלוונטי לזמן או למיקום ספציפי?

thailand

 

חיפוש אחר הביטוי "תאילנד" הוא ביטוי שמתאים למחקר ראשוני שאני עושה על היעד לבדוק אם הוא אכן מתאים לי.   רוב הסיכויים שמי שמחפש את הביטוי "תאילנד" במדויק אינו יזמין באותו רגע טיסה לשם.   כנ"ל לגבי הביטוי חופשה בתאילנד – כאן כבר מדובר בביטוי ממוקד יותר שבהחלט מרמז על כך שאני מתעניין בחופשה במקום.  לכאורה, מי שמחפש "חופשה בתאילנד"  ישמח לקבל מידע וטיפים על חופשה באזור ואולי זה אף יהיה ראוי להציע לו הצעות מחיר.   לעומת זאת, גולש שמחפש כרטיס טיסה לתאילנד או מלון בתאילנד או למשל טיסות לבנגקוק –  כנראה הרבה יותר ממוקד ורלוונטי אם אני מחפש למכור את המוצרים האלה.ניקח לדוגמה גולש שמעוניין לטוס לחופשה בתאילנד בקיץ הקרוב (מממ.. אני  ).

כך למשל מי שמחפש את הביטוי "מדפסת" – רוב הסיכויים שגולש זה עדיין אינו יודע איזו מדפסת הוא רוצה והוא מחפש מידע על מדפסות שונות שיעזרו לו לגבש החלטה.   לעומת זאת אם אתם מוכרים מדפסת של מותג מסוים, כמו למשל מדפסת HP –  גולש שמחפש את ביטוי זה במדויק כנראה שזה בדיוק מה שהוא צריך והוא כבר בא מוכן לקנייה.

דוגמה נוספת:  גולשת מחפשת בגוגל אחר הביטוי "אוזניות".  למה היא מתכוונת?

לפני שכל אחד מכם ענה על השאלה הזאת בפני עצמו, הוא החל בתהליך חשיבה שבו הוא אמר לעצמו:  אם הייתי רושם עכשיו בגוגל אוזניות – למה הייתי מתכוון?

יש בעייתיות בחשיבה זו, כיוון שברגע שאתם מתחילים לחשוב מה אתם הייתם עושים ולמה הייתם עושים זאת – אתם לא חושבים בצורה אובייקטיבית ואתם מתחשבים בדעות והרצונות שלכם ולא באלו של הגולש.   הכוונה שלכם היא להבין למה הגולשת התכוונה!

בואו ננתח זאת לעומק,  החשיבה הראשונית שלנו בחיפוש אחר "אוזניות" היא שכנראה הגולשת מחפשת מידע רב ככל האפשר בנושא, אולי לעשות מחקר ללמידת הנושא לעומק לפני רכישת מוצר דומה.  המילה "אוזניות"  היא מילה גנרית יחידה.  הגולשת לא ציינה שם של חברה מסוימת בצמוד לחיפוש אחר אוזניות או כל משהו אחר שהיה יכול לרמז לנו על כוונה לרכישה.    עצם החיפוש של המילה "אוזניות" לבדה אינו מבהיר לנו האם יש כאן כוונת רכישה אמיתית והאם היא עבור רכישה אונליין או רכישה פיזית באחת החנויות.

מהחיפוש איננו יכולים להבין גם האם היא מחפשת סוג מסוים של אוזניות (אלחוטי, אוזניות פתוחות / סגורות..)

על כן, הכוונה היחידה שנוכל להבין מהגולשת היא שהגולשת מחפשת מידע בנושא ואין לה כוונה אמיתית לקנייה ברגע זה.      זו בהחלט יכולה להיות לקוחה פוטנציאלית לעתיד, אך רוב הסיכויים שמי שיחפש מונח זה לא מחפש לקנות באותו רגע.

חיפוש מונחים בלשון רבים – הכוונה לרוב תהיה עבור איסוף מידע

גולש שמחפש מונח בלשון "רבים" כנראה שמחפש רשימה של מוצרים עליהם יוכל לקרוא ולהשוות ביניהם. תוצאה טובה עבורו תהיה אינדקס השוואות מוצרים כמו ZAP  למשל.  אין מדובר כאן בכוונת רכישה מיידית אלא בבקשה לאיסוף מידע.

חלקו את קהל היעד שלכם לפרסונות

די ברור שאין רק סוג מסוים אחד ויחיד של קהל יעד באתרכם.  האתר שלכם יכול למשוך קונים ולקוחות פוטנציאליים אך גם יכול למשוך סקרנים שמעוניינים ללמוד יותר על התחום בו אתם עוסקים.  הקהל שלכם יכול למשוך נשים מבוגרות אך גם יכול למשוך בני נוער –  תלוי במוצרים שלכם.

עליכם לאפיין את קהל היעד שלכם לפי פרסונות שיווקיות ולייצר לו תכנים בהתאם.   מומלץ יותר להבין ולעשות פארטו (חוק ה- 80/20) מיהם ה- 20% מהלקוחות (מהשירותים / מוצרים) שיביאו לכם את 80% מההכנסות שלכם או לחלופין –  מיהם הלקוחות / מוצרים / שירותים שיבזבזו 80% מהזמן שלכם ויכניסו לקופתכם רק 20% מההכנסות שלכם.  למי אתם מכוונים?

קוריוז על מקרה שקרה לנו עם אחד מלקוחותינו:

בזמנו קידמנו לקוח על הביטוי "צ'אט"  ועל מנת למשוך גולשים למוצר נוסף של אותו אתר, התחלנו גם לקדם את הביטוי "צ'אט וידאו".  מה שלא השכלנו להבין באותו זמן היה את הכוונה האמיתית של הגולשים שחיפשו אחר הביטוי "צ'אט וידאו".. למעשה, כל מי שחיפש ביטוי זה התכוון באופן ברור לצ'אטים "אחרים לגמרי" והמבין יבין

מה שנגרם בפועל, הוא שגולשים רבים החלו להציף את האתר בדרישה לשירותים שהוא לא נותן ולמעשה בזבזו את הזמן של הלקוח שלי מלייצר כסף.    בתגובה, מייד הפסקנו לקדם את הביטוי.

K – מה זה אומר לכם?

באחת הבדיקות והניסויים שעשו על מספר גולשים בחו"ל, ביקשו מהם לציין מה הם היו מצפים שיצוץ בתוצאות החיפוש בחיפוש אחר האות K.     חלק מהגולשים חשבו שהתוצאות שיוצגו יהיו קשורות לגודל של קבצים (200kb למשל).  חלק חשבו שהכוונה תהיה לויטמין K וחלק חשבו שזה יהיה קשור לסכום כלשהו  (400K  זה קיצור ל- 400,000. )  או לתכשיטים.   הכל טמון במילות המפתח שיצטרפו למילת החיפוש.  כך למשל, אם בצמוד לK  היו מחפשים את הביטוי – ויטמין K  או דיאטה אז הרלוונטיות הייתה לחיפוש אחר הויטמין.   אם היו מחפשים למשל את הביטוי 14k  כנראה שהכוונה הייתה לחיפוש אחר תכשיטים.

וכל הבלבול הזה רק על אות אחת..   גולשים מקלידים שאילתות חיפוש אך הם לא מקלידים את הכוונה האמיתית שלהם – אותה אנחנו אמורים להבין מהקונטקסט של החיפוש.    בהתאם לתובנה למה התכוון הגולש בכל שאילתה – נוכל להתאים עבורו את דף הנחיתה עם המידע שהוא מצפה לו.

יש מילים שמקדמים בשביל האגו:

בוא נגלה לכם משהו שחלקכם כבר וודאי יודעים.  יש ביטויים שמקדמים בשביל האגו.  תשאל כל בעל אתר תיירות איזו מילה מביאה לו יותר תנועת גולשים רלוונטית – נופש או נופש ביוון למשל?    תשאל כל בעל חברת קייטרינג איזו מילה מביאה לו תנועה יותר איכותית וממוקדת –  אוכל או למשל קייטרינג לבר מצווה?

המילים הגנריות והיוקרתיות הן לאו דווקא אלו שיביאו לכם את הכסף ואת הלקוחות האיכותיים – הם יותר נועדו ללטף את האגו של בעלי האתר.

אתן לכם דוגמה על בשרי –  האתר שלי היה מקודם שנים במקום הראשון במילה תוכן – מאיפה נראה לכם שאני מקבל יותר לקוחות?  מהביטוי תוכן או מהביטוי כתיבת תוכן לאתרים למשל?

ביטויים שיבזבזו לכם את הזמן:

יש ביטויים שעל אף הכמות הגבוהה של חיפושים עבורם, צריך לחשוב פעמיים האם לקדם אותם.

כולנו מקדמי אתרים או משווקים בפייסבוק או משהו.    כולנו ראינו במחקר מילות מפתח אחד או אחר שעשינו, שמוצע לנו לקדם את הביטוי   "פרסום אתרים בחינם"  או "קידום אתרים בחינם" למשל.

אתם באמת חושבים ששם ממתין הלקוח הבא שלכם או שמא הגולש הבא שהולך לגזול זמן יקר מכם לחינם?

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים