חיפוש חברתי – פייסבוק נגד גוגל

אנידור חקק

יוני 10, 2012

המאבק בין גוגל לפייסבוק הוא אולי אחד הדברים המעניינים ביותר כיום בעולם הדיגיטל.  תחרות בין שתי ענקיות שמתחרות על עולם הפרסום הדיגיטלי כשהמרוויחים הגדולים ביותר הם הגולשים.

גוגל לא יכלה להרשות לפייסבוק להשתלט על משבצת המדיה החברתית ולאחר מספר ניסיונות כושלים שחררה את גוגל פלוס, הרשת החברתית שלה באמצע 2011.

פייסבוק מצדה לא אמרה נואש על שוק החיפוש, כשלזכותה עומדים יתרונות רבים.  לאן זה הולך, מה פייסבוק מכינה לנו ומה התגובה של גוגל לנושא?    על כך בפוסט הבא

במאמר שפורסם באפריל האחרון, (עוד לפני ההנפקה המתוקשרת של פייסבוק) התבשרנו שפייסבוק נכנסת ברצינות לשוק החיפוש ואף הקימה צוות מיוחד לנושא, בראשו עומד לא פחות מאחד מהנדסי גוגל לשעבר, לארס רסמוסן, שהיה ממקימי גוגל wave ושירותי המפות של גוגל.

למעשה, אם חושבים על זה, פייסבוק היא אולי היחידה כיום שמסוגלת להוות יריב שקול לגוגל בתחום החיפוש , זאת בשל יתרונה הבולט בשילוב תוצאות חיפוש חברתיות לצד תוצאות חיפוש רגילות על מנת לספק את התוצאות המדויקות ביותר.

הגרף החברתי של פייסבוק

פייסבוק יכולה לשפר את תוצאות החיפוש בעיקר אם תישען על המידע הרב שקיים בגרף החברתי שלה:

  • מה אנחנו אוהבים (על מה אנחנו עושים לייק?)
  • ההיסטוריה שלנו בפייסבוק
  • מותגים שאנו אוהבים
  • מי החברים שלנו? מה הם אוהבים?
  • מערכות יחסים וקרבה בין אנשים שונים
  • Check-ins – איפה היינו?
  • מיקום פיזי גיאוגרפי, איפה אנחנו גרים ועובדים
  • עיסוק מקצועי
  • סטטוסים שפרסמנו
  • מה אנחנו משתפים?  אילו פוסטים ונושאים אנחנו אוהבים לשתף ומה זוכה להכי הרבה ויראליות ותפוצה ברשת  (בין היתר בעזרת המדד TAT – talking about this)

תוסיפו לכל זה את זמן השהייה הגבוה של גולשים בפייסבוק, לצד העובדה שמדובר בגולשים פעילים שמגיבים ולוקחים חלק פעיל בפייסבוק – והרי לכם מידע יקר שיש לפייסבוק ועשוי לשפר בצורה משמעותית את תוצאות החיפוש שלהם.

תוצאות חיפוש רלוונטיות

אין כל ספק שלמדד הרלוונטיות יש השפעה חשובה על תוצאות החיפוש שמעניינות את הגולשים.  כך למשל אם אני מחפש מסעדה טובה, בחיפוש בפייסבוק אוכל לדעת בדיוק באיזו מסעדה החברים שלי אוכלים ואוהבים.    ייאמר לזכות גוגל שעם הטמעת תוצאות החיפוש המקומיות וכמובן החיפוש המבוסס ומותאם אישית (בהנחה וחבריך משתמשים בגוגל פלוס ומצביעים על תוצאות איכותיות ב+1) הם בהחלט מתקדמים לכיוון זה.

אז למה זה עדיין לא קורה?  מה מעכב את פייסבוק מלהשתלט על שוק החיפוש?

ההגמוניה של גוגלנתחיל מזה שלגוגל הגמוניה מוחלטת בשוק החיפוש כיום עם קרוב ל- 67% שליטה.  נוסיף לכך את העובדה שפייסבוק עד היום לא התמקדו בנושא ולמעשה אין להם מספיק מהנדסים ותקציב שמופנה לטובת הנושא.  מספר החיפושים בפייסבוק בחודש פברואר האחרון היה 336 מיליון בלבד (עם למעלה מ- 900 מיליון משתמשים).

בינג היה ונשאר ספק תוצאות החיפוש הכלליות בפייסבוק , כשמשנת 2010 הוא החל גם להטמיע תוצאות חיפוש חברתיות מפייסבוק במנוע החיפוש.  נכון להיום תוצאות החיפוש שמספק בינג בפייסבוק אינן איכותיות בלשון המעטה ואינן משתוות לאיכות התוצאות שמספקת גוגל.

תוצאות חיפוש של בינג בפייסבוק

כל אלו ועוד רומזים לכך שפייסבוק לא מנסה לצאת "ראש בראש" נגד גוגל בכל הקשור להשתלטות על שוק החיפוש, אם כי היא בהחלט מתכננת לנגוס בעוגת הפרסום ולהציע תוצאות חיפוש חלופיות בגישה קצת שונה ומבוססות על גרף חברתי.  זה נכון שפייסבוק החלה לעבוד בנושא וגייסה צוות מהנדסים לשם כך, אבל כל עוד יש לה את הסכם שיתוף הפעולה עם בינג וכל עוד היא לא משקיעה תקציב גדול ומפנה משאבים רבים יותר – יהיה לה קשה לייצר מתחרה ראוי לגוגל.

אז איך גוגל מתמודדים עם זה?

גוגל בהחלט עושים שינויים וממשיכים להתקדם ולהפוך את ה- SEO  לחברתי יותר.  ראינו את זה עם הטמעת כפתור ה +1 לצד תוצאות החיפוש והדחיפה הבלתי פוסקת של גוגל פלוס לתוך חיינו באמצעות יתר המוצרים של גוגל.

היתרון הגדול של גוגל הוא השליטה שיש לה במוצרים רבים אחרים בחיינו החל משוק החיפוש, מנוע הסרטונים הגדול בעולם יוטיוב, מפות ושלל כלים נוספים שאנו משתמשים בהם בחיי היומיום וכולם עוזרים לגוגל לקבל יותר מידע עלינו שבשאיפה ימשיך לשפר את תוצאות החיפוש ולהעניק לגולש בדיוק את מה שחיפש.

גוגל פלוס היא המפתח של גוגל למאבק בפייסבוק – היא זאת שאמורה לספק לגוגל את "הפער במידע" שנוצר מכל המידע שגולשים משאירים בפייסבוק ואינו גלוי לרובוטים של גוגל.

גוגל מספקת תוצאות חיפוש חברתיות

גוגל החלו בהדרגה להטמיע תוצאות חיפוש מותאמות אישית בתוך מנוע החיפוש שלה, במה שכונה search plus your world.  בחיפוש זה אנו מקבלים תוצאות שחברינו עשו +1 עליהן ושעשויות להיות יותר רלוונטיות עבורנו..  (עדיין לא בולט כל כך היות ומרבית האנשים מתעלמים מכפתור ה- +1).  חיפוש זה מבוסס גם על פעולות שאנו עושים בגוגל פלוס.

אלו מכם שגולשים ב- Google.com בוודאי כבר הבחינו במנוע חיפוש שונה והרבה יותר מבוסס על סיגנלים חברתיים ומידע הלקוח מאתרים רבים כפי שתוכלו לראות בדוגמה הבאה בחיפוש אחר קבוצת ה- NBA  של אוקלהומה.

גרף מידע של גוגל

חיפוש מבוסס סיגנלים חברתייםה- SEO  משתנה והופך לחברתי

עם כל עדכוני האלגוריתם האחרונים, שהאחרונים שבהם, גוגל פנדה וגוגל פינגווין הרעידו את הרשת, הבנו דבר אחד משמעותי – ה- SEO  משתנה והופך לחברתי יותר..  יותר מכך, כוחם של קישורים הולך ופוחת , וכוחם של סיגנלים חברתיים והצבעות אמון אמיתיות של גולשים הולכים וגוברים.

קישורים תמיד היוו בעיה כלשהי במדידת אתרים, כיוון שעל מנת לעשות קישורים אתה קודם כל חייב שיהיה לך אתר ולא לכולם יש אתר.   חייבת להיות דרך שתמדוד מה גולשים אוהבים וקישורים לא תמיד עושים את העבודה.    נוסף על כך, גוגל יודעים היום שקבלת קישורים נעשית בעיקר בצורה מכנית על ידי מקדמי אתרים ומרבית האנשים אינם ששים לקשר לאתרים אחרים (מחשש שהם מעבירים כוח למתחרים שלהם – מה שפחות מעודד להוציא קישורים מהאתר שלנו).  זו אחת הסיבות שגורמות לכך שכוחם של קישורים באלגוריתם הדירוג של גוגל הולך ופוחת.

כיום, אם גולשים רוצים לקשר לאתר, יותר סביר שהם ישתפו את המאמר בפייסבוק או בטוויטר (ולפי השאיפות של גוגל – בגוגל פלוס).   יותר קל לעשות זאת ולא צריך להתאמץ בהוספת קישור על גבי טקסט עוגן מסוים…

וזו בדיוק הסיבה למה החיפוש היום הולך והופך לחיפוש חברתי.

גוגל חוזרים ואומרים שהכיוון היה ונשאר דומה, לספק תוצאות חיפוש רלוונטיות לגולשים וכעת הם שמים דגש רב יותר על איכות התוכן באתרים.  גוגל יכולים למדוד בקלות כיום מהי מידת האינטראקציה של כל אתר עם הגולשים שלו וכך לקבוע האם האתר אטרקטיבי לגולשים או לא.     זו גם הסיבה שאחד הכיוונים הברורים שאליהם מכוונים בעלי אתרים כיום הוא יצירת תוכן חברתי שייצר אינטראקציה גבוהה יותר עם הגולשים ויעודד אותם לשיתוף ברשתות החברתיות.

נקודה למחשבה – מקדמי אתרים מצאו מהר מאוד דרכים לייצר קישורים רבים ועל ידי כך לקדם אתרים בצורת "כובע שחור"..  מה ימנע מהם לייצר מעכשיו כמויות גדולות של לייקים ושיתופים במדיה חברתית..  יותר מכך – מותגים גדולים יוכלו לייצר מבצעים או אפילו לשחד גולשים שישתפו את התכנים שלהם ברשת ויגרמו לוויראליות גבוהה יותר.

אז מה הפתרון?    מה הולך לקבוע בעתיד מה ישפיע על תוצאות החיפוש?  ובעיקר מה גוגל מבשלים לנו?

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים