מה זה סטוריטלינג Storytelling?

רויטל רפאלי

פברואר 24, 2021

מה זה סטוריטלינג?

חשבו רגע!
מה המשותף לתנ"ך וספר הילדים שהקראתם לפי השינה לילדכם?
מה הדומה בשניהם, ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם על שיווק דיגיטלי?
התשובה היא: סטוריטלינג.

אז מה זה בעצם סטורי-טלינג?

פשוטו כמשמעו בעברית – סטורי+טלינג = לספר סיפור.
המונח סטורי-טלינג מתאר פעולה חברתית ותרבותית של שיתוף סיפור לו יש בדרך כלל מסר או מוסר השכל.
על בסיס סיפור הסיפורים נבנית כיום ונבנו גם בעבר כל החברות האנושיות.
בתקופתנו, עם מהפכת התקשורת בה אנו חיים והידע שמציף אותנו, המונח סטורי-טלינג מגיע גם למחוזות הפרסום והשיווק הדיגיטלי.

שמעו סיפור?!~

אני סטודנטית לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים. במסגרת מלגה שהוענקה לי, עבדתי בתוכנית שנקראת "על משמר הכנסת", ובמהלך עבודתי נכחתי בכנסת והקשבתי לישיבות חברי כנסת.
רוב הדיונים במרביתם משעממים אבל לדוגמא…בחודש נובמבר ספרה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מ"ישראל ביתנו" סיפור קורע לב, על בחור בשם לאוניד וינשטיין, שגילה שכשהייה כבר רופא צבאי ורצה להתחתן עם בת זוגו, שאיננו נחשב ליהודי מבחינת רשויות מדינת ישראל. מאוד צרם לי הסיפור שלו ולכן, נשארתי קשובה לאותו נאום שלה במליאה.
הרבה פעמים לוקחים חברי הכנסת סיפור מעניין ,כדוגמא לעוולה שנעשתה לאוניד, ובכך גורמים למאזינים להקשיב להם קשב רב.

מה הנקודה שלי אתם שואלים?

שאנחנו בני האדם יצורים חברתיים, סקרנים וגם רכלנים, שחייבים לספר הלאה כשאנחנו שומעים על סיפור חדש מעניין ופיקנטי, וגם אבל בעיקר, אנחנו גורמים לאנשים להיות יותר מרותקים לדברים שיש לנו לומר/ לכתוב כאשר אנחנו מדברים על מקרה או סיפור אישי.
אפילו מארק צוקרברג הגאון הבין את זה ועל כך מבוססת פייסבוק- על הסיפור האישי שכל אחד/ת רוצה לחשוף .

דוגמא לפרסומת סימפטית שזכורה לי עוד מילדות של "קוטג' תנובה":

 

מכירים את האמרה הידועה: "אנשים ישכחו את מה שעשית, אך אנשים לעולם לא ישכחו את הדרך שבה גרמת להם להרגיש" (@ מאיה אנג'לו)
על האמרה הזאת בדיוק הנושא של סטוריטלינג עובד, על קרבה ורגש.

שאלתם את עצמכם פעם מה גרם לחברת קוקה קולה להיות- המותג קוקה קולה?
או מה גרם לחברת אפל להיות המותג אפל?

המותגים האלו מוכרים לנו כחוויה. הם לא מוכרים לנו את המוצר עצמו, אלא את החוויה הנלוות בשימוש בו. הם מוכרים לנו מעמד חברתי, תחושת הצלחה וניצחון.

בעידן שאנחנו חיים אם אנחנו רוצים לכתוב תוכן שיווקי טוב שיביא ליותר גולשים ופעילות לאתרים שלנו, חשוב שנדע לספר סיפור ולמשוך את קהל המחפשים לאתר שלנו, על מנת שנהיה אוטוריטות בתחומינו.

סטוריטלינג – מה הסיפור שלכם?

בתהליך כתיבה סיפורית – סטוריטלינג עלינו לחשוב על חמישה עקרונות מרכזיים:

  • מי?  מי הלקוחות שלנו, מי הוא קהל היעד שלנו; ובאותה נשימה לחשוב על מי הגיבור של הסיפור / של הטקסט אותו אתם הולכים לכתוב
  • מה? מה יש לנו להציע;  ובאותה נשימה לחשוב על מה הסיפור / איך אנחנו מרתקים את קהל היעד אל הטקסט באמצעות סיפור אישי בנושא שיעניין אותם.
  • מתי? מה תוקף ההצעה השיווקית, מתי זה קורה?;ובאותה נשימה, מתי הסיפור התרחש.
  • איך? המוצר שלנו יעזור לפתור את הבעיה; ובאותה נשימה, איך הסיפור מתקשר למטרת הדף / למוצר או השירות שאותו אתם רוצים למכור
  • למה? למה הלקוח הפוטנציאלי לבחור דווקא בנו;

קריאה לפעולה

ובסוף לא לשכוח את ההנעה לפעולה כדי שהלקוח יצור אתנו קשר.
ניתן אף לפתות את הלקוח ליצירת קשר על ידי מתן מבצע כלשהו, פיתוי בקבלת הנחה משמעותית.


בשביל לכתוב כתיבה שיווקית שתגרום ללקוחות להגיע אלינו, עלינו לספר סיפור בצורה חווייתית שתגרום לקוראים שלנו להיות חלק מהסיפור, להיות מרותקים וחלק מהחוויה.

על מנת לשמר את הריתוק של קהלי היעד שלנו, אנחנו צריכים ליצור סיפור. הסיפור מייצר אמפטיה בקהל הצופים וגורם לנו כקהל להזדהות ולהחליט שקוטג' הוא מוצר שמתקשר לבית.
כדי שסיפור יהיה טוב הוא צריך להיות פיקנטי, תהליכי- עם סיבתיות ,קונפליקט שמסתבך ודמויות ברורות.
ברמה השיווקית, עלינו ליצור מצב שבו תוך כמה שורות, הלקוחות הפוטנציאליים שלנו יבינו מי אנחנו ומה החוויה שהם מקבלים מהשימוש בשירות שלנו / בנו.

פורמט הסיפור הוא פורמט שעובד עלינו כבני אדם, מהרבה סיבות. בעיקר כי הוא משאיר אותנו מרותקים לחוויה ונותן לה נופך אישי, קרוב, מעניין ומרגש.

יופי,
עכשיו ליישם על הלקוחות שלכם

צריכים תוכן שיווקי ?

מאמרים נוספים

AI

פברואר 11, 2024

מדריך השוואה בין מידג'רני ללאונרדו, לדאלי, לסטייבל

גוגל ג'מיני

ינואר 25, 2024

גוגל ג'מיני GEMINI – מודל הבינה המלאכותית של גוגל

בינה מלאכותית משנה את עולם השיווקי

נובמבר 15, 2023

איך בינה מלאכותית משנה את עולם השיווק הדיגיטלי?

Google bard

אוגוסט 2, 2023

צ'אט גוגל בארד (Google Bard) הוא מעכשיו גוגל Gemini – איך משתמשים בצ'אט AI של גוגל?

כותרת מנצחת

פברואר 21, 2023

איך תבחרו כותרת מנצחת שכולם יקליקו עליה?

ינואר 24, 2023

מחוללי תמונות AI בינה מלאכותית ליצירת אומנות מטקסט

מדריך Chat GPT

ינואר 15, 2023

ChatGPT – תוכן AI הפך ללגיטימי

ביטויי זנב ארוך

דצמבר 18, 2022

מה הם ביטויי זנב ארוך ולמה הם חשובים לSEO

נובמבר 16, 2022

תוכן איכותי לאתרים

נובמבר 16, 2022

שיווק ויראלי

נובמבר 16, 2022

שיווק ברשתות חברתיות

נובמבר 16, 2022

שיווק בפייסבוק כי פשוט חייבים להיות שם!

קידום בגוגל | קידום אתרים בגוגל

קידום אתר באינטרנט

נובמבר 16, 2022

פרסום עסקים

פרסום בגוגל | קידום ממומן – AD תוכן ומדיה

נובמבר 16, 2022

ניהול תוכן | עריכת תוכן

נובמבר 16, 2022

מחקר מילות מפתח

נובמבר 16, 2022

כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט

נובמבר 16, 2022

כתיבת מאמרים