מהו מיקרו קופי?
מיקרו קופי הם אותם קטעי טקסט קטנים שנמצאים באתרים, אפליקציות ומוצרים דיגיטליים. אלו הם המשפטים הקצרים שמנחים את המשתמש מה לעשות, מתייחסים לחששות שלו, מספקים הקשר למצב מסוים ועוזרים לספר את הסיפור הרחב יותר על המותג, המוצר ואופן הפעילות העסקית שלכם.
למרות שלעתים מעצבים נוטים לחשוב שמיקרו קופי הוא בעל עדיפות נמוכה בתהליך העיצוב, האמת היא שיש לו השפעה משמעותית על איכות חווית המשתמש. מיקרו קופי טוב הופך את האפליקציה לידידותית יותר, גורם למשתמש להרגיש חשוב וחכם, ומשפיע באופן ישיר על מידת ההצלחה של המוצר הדיגיטלי.
רבים לא מודעים לכך, אבל מיקרו קופי איכותי יכול להוות את ההבדל בין חווית משתמש מתסכלת לחוויה נעימה ואינטואיטיבית שתגרום למשתמשים לחזור שוב ושוב לאתר או לאפליקציה שלכם.
מאיפה להתחיל?
הגדרת המותג והקהל
לפני שניגשים לכתיבת מיקרו קופי, חשוב להגדיר באופן ברור את המותג שלכם ואת קהל היעד. זהו השלב הראשון והקריטי שיקבע את הטון והסגנון של כל הטקסטים הקטנים באתר או באפליקציה שלכם.
שאלות מפתח להגדרת המותג:
- איך אתם מקדמים את הרעיון או הערך המרכזי שלכם?
- אילו ערכים חשובים למותג?
- תארו חמישה ערכי ליבה של המותג שלכם
- אם המותג היה אדם שנכנס לחדר, מהם שלושת הדברים שהיינו חושבים עליו במבט ראשון?
- מה המותג שלכם בהחלט לא?
- האם הומור מתאים לזהות המותג?
שאלות מפתח להגדרת קהל היעד:
- האם הטון צריך להיות רשמי או לא רשמי?
- האם הפנייה יכולה להיות כאילו אתם משוחחים עם חבר?
- מיהו קהל היעד המדויק שלכם?
- מה הגיל של המשתמשים?
- איזה סוג של קשר אתם רוצים ליצור עם המשתמשים?
- מה עלול להיות מבלבל או לא מובן לחלוטין?
כיום, כתיבת תוכן איכותית לאתר כוללת התייחסות רצינית למיקרו קופי, שכן זהו חלק משמעותי מחווית המשתמש הכוללת שיכולה להשפיע גם על קידום אתר בטווח הארוך.
כיצד ליצור שיחה חיובית עם המשתמשים?
המטרה העיקרית של מיקרו קופי היא ליצור תחושה של שיחה אמיתית עם המשתמשים ולגרום להם להרגיש שכל מה שאתם כותבים מיועד אליהם באופן אישי. הנה כמה עקרונות בסיסיים:
- הימנעו מתקשורת בגוף שלישי – במקום "אין נתונים להצגה", כתבו "לא הוספת פריטים לרשימה. לחץ כאן כדי לשנות זאת!"
- השתמשו בטון טבעי ואותנטי – המיקרו קופי צריך להיות קצר ומדויק; אל תשתמשו בנאומים ארוכים כי המשתמשים יאבדו עניין
- השתמשו במילים יומיומיות – אל תנסו להיות חכמים יותר מהמשתמשים שלכם באמצעות שימוש במונחים טכניים מורכבים או מילים גבוהות
- צרו אווירה ידידותית – הקול והטון של הדיאלוג שלכם צריכים להיות בפורמט חופשי, הימנעו ממשפטים והודעות משעממות
סוגי מיקרו קופי – מדריך מעשי ומקיף
1. כניסה, הרשמה ושחזור סיסמה
עמודי כניסה והרשמה הם דפי הנחיתה של האפליקציה, והרושם הראשוני של המשתמשים יתבסס על עמודים אלה:
מה לא לעשות | מה לעשות |
להשתמש בכותרות סטנדרטיות כמו "התחבר" או "הירשם" | לכתוב הודעה ידידותית ומקורית שתגרום לאנשים לחייך |
להניח שהמשתמש מבין למה להירשם | לפרט את היתרונות הספציפיים שיקבל לאחר ההרשמה (מבצעים סודיים, רשימת משאלות, מעקב אחר הזמנות וכו') |
לכתוב הוראות מורכבות לשחזור סיסמה | להשאיר את תהליך שחזור הסיסמה פשוט וברור עם שלושה מרכיבים בלבד: טקסט, שדה לדוא"ל וכפתור לאיפוס |
המשתמש חייב לקבל הזדמנות לאפס את הסיסמה במקרה ששכח אותה. איך עושים זאת בצורה הטובה ביותר? התהליך חייב להיות מסודר, פשוט וללא מידע מיותר. איפוס הסיסמה וקבלת סיסמה חדשה היא המטרה העיקרית בדף זה.
2. שדות טקסט ופלייסהולדרים
פלייסהולדר הוא תו, מילה או מחרוזת תווים שתופסת זמנית את מקום הנתונים הסופיים. סוגי פלייסהולדרים שונים בהתאם לקטגוריה:
- להסרת מכשולים (למניעת שגיאות בטפסים)
- דוגמאות (שימוש בשדות חיפוש, הרשמה לעדכונים)
- שאלות (שימוש בשדה חיפוש)
- קטגוריות (שימוש בשדות חיפוש, רכיבים)
אל תנסו להוסיף פלייסהולדרים בכל שדה שאתם רואים בעיצוב; זה חסר תועלת ויוצר בלגן. ישנם 2 מקרים בהם מומלץ להשתמש בפלייסהולדרים:
- כשאתם רוצים שהמשתמשים ימלאו את השדה
- כשהמשתמשים עלולים לא להבין, להימנע או לדלג על השדה
3. הודעות שגיאה
הודעות שגיאה צריכות להיות ידידותיות ולא להאשים את המשתמש במקרה של טעויות. בנו טון חם וידידותי שיעזור ליצור רושם חיובי של האפליקציה שלכם.
כללים להודעות שגיאה אפקטיביות:
- הסבירו בבירור מהי הבעיה והיכן היא התרחשה
- ספקו פתרון פשוט כיצד לתקן אותה
- צרו טקסטים ייחודיים לכל סוג שגיאה
- הפכו את החוויה למלחיצה פחות ויעילה יותר
רשימת בדיקה להודעות שגיאה בהרשמה:
- שם המשתמש/אימייל כבר קיים
- שגיאת אימייל
- מספר טלפון, תעודת זהות וכו' לא עוברים אימות
- הסיסמה אינה מתאימה לדרישות
- אימות שני שדות הסיסמה נכשל
- שדות חובה לא מולאו
רשימת בדיקה להודעות שגיאה בהתחברות:
- שם משתמש או אימייל אינם קיימים
- סיסמה שגויה
- שם המשתמש והסיסמה אינם תואמים
- אחד השדות לא מולא
4. הודעות הצלחה
הודעות הצלחה נותנות למשתמשים את הסיפוק שפעולה הושלמה וששהכל בסדר. זוהי התגובה המצופה ביותר שהם רוצים לראות, אז אל תמנעו מהם את האושר הזה.
הודעות הצלחה יכולות להיות הוראות למשתמש. הן מספרות על הפעולות הבאות או על צעדים חובה. זה יעזור ליצור תחושה חיובית לגבי המותג שלכם ואפילו להביא חיוכים אם תשתמשו בהודעות ידידותיות.
רשימת בדיקה להודעות הצלחה:
- הרשמה
- רכישה או הזמנת מוצר
- הרשמה לניוזלטר
- ביטול מנוי
- אימות שם משתמש או אימייל
- ייבוא או ייצוא קבצים
- שחזור סיסמה
- תרומה
- העברת כספים
כללים ליצירת טקסט אטרקטיבי להודעות הצלחה:
- אל תדברו על הפעולה, דברו על פעולת המשתמש או אל המשתמש
- היו ברורים בתיאור מה המשתמשים עשו. אל תשתמשו בתבניות כמו "X הושלם בהצלחה"
- תארו את היתרונות למשתמש. לדוגמה, כאשר המשתמש נרשם לניוזלטר, ספקו לו מידע על מה הוא יקבל
- קדמו את הצעדים הבאים, למשל, לאחר הרשמה שלחו את המשתמש לדף הבית והציגו מוצרים מומלצים, מאמרים וכו'
5. סטטיסטיקות ריקות
מעצבים בדרך כלל שוכחים את החשיבות של עיצוב מסכי סטטיסטיקות ריקות, ולפעמים הם מיושמים על ידי מפתחים באמצעות טקסט מטופש כמו "אין נתונים להצגה", "אין איש קשר ברשימה שלך", "רשימת המשאלות שלך ריקה", "העגלה שלך ריקה" וכו'.
העקרונות העיקריים לסטטיסטיקות ריקות בעלות ערך:
- יידעו את המשתמש מה אמור להיות במסך זה
- כתבו הוראה קצרה כיצד להשיג זאת
- כללו כפתורי פעולה ברורים שמבהירים את הצעד הבא
6. דף 404
קישורים שאינם מובילים לשום מקום ידועים כ'קישורים מתים' או 'קישורים שבורים'. קוד סטטוס HTTP 404 מכונה לעתים קרובות 'שגיאה 404', 'HTTP 404' או 'קוד 404'.
באופן מפתיע, גם דף 404 הוא חלק מהמיקרו קופי! הוא יכול להיות מעוצב עם תמונה מצחיקה כדי לגרום למשתמשים לצחוק, אבל הוא יהיה חסר תועלת עבורם אם הוא לא מביא שום מידע. נסו להבין למה יצרתם את הדף הזה ואיך הוא יעזור למשתמשים.
רשימת בדיקה לדף 404:
- הסבירו למשתמשים מה קרה
- כיצד לצאת מדף זה, זה יכול להיות קישור לדף הבית, שדה חיפוש וכו'
- הביעו אמפתיה, גרמו למשתמש להרגיש שאתם מבינים את הכאב והבלבול שלו
- אתם יכולים לספק דרך להודיע על הקישור השבור על ידי הצבת טופס יצירת קשר
סיכום
מיקרו קופי יעיל הוא מרכיב חיוני בעיצוב חווית משתמש מוצלחת. היו ידידותיים עם המשתמשים שלכם, ולעולם אל תאשימו אותם בטעויות או שגיאות. באמצעות מיקרו קופי אפקטיבי, תוכלו למנוע אי הבנות בין המשתמש לאפליקציה.
שימו לב לפרטים הקטנים שיכולים לעשות את ההבדל הגדול בחווית המשתמש. השקיעו מחשבה בכל מילה ומשפט, והכניסו חלק מהנשמה שלכם למיקרו קופי שאתם כותבים. המשתמשים יעריכו זאת ויזכרו את המותג שלכם לטובה.
בכל פעם שאתם מעצבים או מעדכנים מוצר דיגיטלי, קחו בחשבון את העוצמה של המילים הקטנות. הן עשויות להיראות קטנות וחסרות חשיבות, אבל ההשפעה שלהן על חווית המשתמש והנאמנות למותג היא עצומה. השקיעו את הזמן והמאמץ הנדרשים כדי לכתוב מיקרו קופי מעולה, והתוצאות ידברו בעד עצמן במונחים של שביעות רצון משתמשים ואחוזי המרה גבוהים יותר.