תגית קנוניקל (Canonical) – הדרך להתמודד עם הכפלת תוכן באתר

בעלי בלוגים ואתרים שונים נתקלים בתופעה שמוכרת מאוד למקדמי אתרים, אבל מוכרת כנראה קצת פחות למי שלא מגיע מהתחום – התופעה היא "הכפלת תוכן" באתר.

המשמעות של הכפלת תוכן באתר היא קריטית מאוד לקידום במנועי החיפוש, יחד עם זאת לעיתים יש רצון של בלוגרים או בעלי אתרים להוסיף לאתר שלהם תוכן שהמקור שלו נמצא באתר אחר (ייתכן אפילו שהאתר שייך להם) ועדיין לא לפגוע בקידום.

המטרה במאמר הבא היא להסביר קצת על התג עצמו (Canonical), ובסופו של דבר גם להבין איך אנחנו נותנים לגוגל את הפקודה שמצביעה על הדף המקורי, משם נלקח התוכן ותחסוך מכם את הפגיעה באתר.

למה חשוב למנוע כפילות תוכן באתר?

אם נעזוב לרגע את הצד האתי ולעיתים לא חוקי של הסיפור בכל הנוגע לזכויות יוצרים והעתקת תוכן, לכפילות תוכן באתר יש משמעות על הדירוג/קידום של האתר וזוהי סיבה מספקת בשבילכם כדי לבדוק ולמנוע את הכפילות אצלכם. חשוב לציין, הכפלת תוכן נחשבת לחמורה מאוד כשהיא מתרחשת בין אתרים, אך היא עשויה גם לפגוע מאוד בקידום האתר במידה וישנן הכפלות תוכן בתוך אותו אתר – למשל בין דפי מוצרים דומים וכדומה.

כלי לבדיקת תוכן כפול באתר

אחד העזרים שאני עושה בהם שימוש באופן יום יומי הוא הכלי COPYSCAPE, כלי מצוין שבאמצעותו תוכלו להזין באופן פשוט מאוד את התוכן שאתם רוצים להעלות ובבדיקה שאורכת 2 שניות, תקבלו את כל המקומות שבהם התוכן הזה מופיע (אם בכלל).

זהו מסך הבדיקה – אתם מזינים את הטקסט שתרצו לבדוק (בכל אורך שתרצו), במידה ואין תוכן כפול – לא תראו תוצאות. אך אם יש, כך זה יראה:

כפי שאפשר לראות, הכלי מצא שלושה מקומות בהם אותה פסקה שהזנתי מופיעה, בלחיצה על הלחצן COMPARE תקבלו השוואה מדויקת בין הטקסט שהזנתם בקופיסקייפ לבין האתר שבו הוא נמצא, עוד דבר נהדר שתקבלו – הדגשה של התוכן המועתק (כפי שאפשר לראות מטה) ואחוז הטקסט המועתק מתוך כל הדף. במקרה הזה העתקתי פסקה שלמה מתוך מאמר שלי ולכן זה מופיע כ-100% – מה שאומר שכל הטקסט שהזנתי בקופיסקייפ הוא מועתק.

עלות: כדי להשתמש בכלי תצטרכו לקנות קרדיטים בין 5 דולר ל-500 דולר ואז תוכלו לעשות בהם שימוש במשך שנה מיום הרכישה.

כמות הקרדיטים שתרד לכם בכל פעם שתזינו טקסט מושפעת מכמות המילים, לצורך הבנה של סדרי הגודל – תוכן של 400 מילה יעלה כ-0.05 סנט, תוכן של 800 מילה 0.10 סנט וכן הלאה.

תגית קנוניקל – הגדרה

תגית קנוניקל, היא שורת קוד HTML שעוזרת לבעלי אתרים להתמודד עם בעיות הכפלות תוכן. באמצעות שימוש בתגית קנוניקל, נוכל לציין ולהבהיר לגוגל מהי גרסת המקור ומהי גרסת העתק.  התגית נכנסה לשימוש באפריל 2012 ועזרה למקדמי האתרים בטיפול בהכפלות תוכן השונות.

חשוב לציין – התגית יכולה לשמש גם בתוך אותו דומיין וגם בין דומיינים שונים. שימו לב, התגית אינה מחליפה הפניית 301 שמפנה את גוגל ואת הגולש לכתובת הרצויה. כאן מדובר בהבהרה למנוע החיפוש בלבד, ללא הפנייה של הגולש בפועל. עם זאת, בדומה להפניית 301, תגית קנוניקל מעבירה כוח בין הדפים (Page Rank).

במידה והעליתי תוכן בדף מסוים, שהנו העתק או דומה ברובו לתוכן אחר באתר או מחוצה לו, עליי להוסיף את התגית הבאה – עם הפניה והצבעה לכתובת בה מופיע המקור:

<link rel="canonical" href="https://example.com/dresses/yellow-dresses" />

התגית תמוקם ב- <head>.

כיצד מוסיפים תגית קנוניקל בוורדפרס?

אז אנחנו כבר מבינים את הנזק שיכול להיגרם לאתר שלנו במידה ונעתיק תוכן, עכשיו מגיע הסבר טכני על פעולה די פשוטה יש לומר, של הפניית תג קנוניקל דרך מערכת הניהול של וורדפרס.

אנחנו נכנסים במערכת הניהול לדף/מאמר הספציפי שאנחנו רוצים, ולמטה בתוסף ה-YOAST (אם לא קיים אצלכם, תתקינו – זה חשוב!) לוחצים על גלגל השיניים המסומן בתמונה.

לאחר מכן בלשונית התחתונה (canonical URL) תוכלו לשים קישור URL לתוכן המקורי ובעצם הודעתם לגוגל על כך שהדף שלכם הוא לא המקורי, אלא הקישור שהזנתם.

האם תגית קנוניקל מונעת אינדוקס באופן מוחלט?

אז זהו, שלא ממש. תגית הקנוניקל אומנם מצביעה לגוגל או למנוע החיפוש על הדף המקורי, אך חשוב לציין שמנועי החיפוש לא מתחייבים לפעול על פי התג.

מה ההבדל בין קנוניקל ל-NOINDEX TAG?

קיימת עוד אפשרות למנוע את הפגיעה בקידום במידה ויש תוכן מועתק, לאפשרות הזאת קוראים NOINDEX TAG שלמעשה מה שקורה הוא שהתג מורה לגוגל, לא לאנדקס את הדף המצוין כך שהוא לא יופיע במנועי החיפוש, וזה גם ההבדל היחיד בינו לבין Canonical.

במידה ומעתיקים ממני תוכן – האם זה פוגע בקידום שלי?

מבחינת גוגל רק דף אחד נחשב כתוכן המקורי ולכן הוא מחשיב את הדף הראשון שאונדקס (נסרק) כדף המקורי כך שלא תיפגעו אם העתיקו מכם תוכן (בהנחה שזה עלה אצלכם ראשונים כמובן), המעתיק לעומת זאת יפגע משמעותית באתר שלו, אלא אם כן הוא יקרא את המדריך הזה ויישם אותו. עם זאת, בהחלט יכולה להיות סיטואציה שגוגל תאנדקס את המעתיק קודם (במידה והועלה בסמיכות). כמו כן, במידה ואתם מזהים שמישהו העתיק מכם, עדיין מומלץ לנסות לפנות לגורם המעתיק ולמנוע את ההעתקה ובמידת הצורך לוודא לייצר תוכן עדכני מקורי.

סיכום:

תוכן מקורי הוא חשוב וקריטי לאתר שלכם, תפעלו על פי המדריך הזה במידה ומתעוררת הכפלת תוכן וכך תמנעו את הפגיעה.

צריכים תוכן מעולה לאתר שלכם?

חברת AD תוכן ומדיה מתמחה במתן פתרונות תוכן באינטרנט. בעזרת שירותי התוכן שלנו תוכלו לקדם את האתר שלכם בתוצאות החיפוש של GOOGLE וגם להגדיל את כמות הלקוחות שפונים אליכם דרך האתר.

אהבתם? שתפו!
אילון סבג

אילון סבג - מנהל התוכן בחברת היידה ו-AD-Media אילון הנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים עם התמחות בשפות שונות, ובנוסף הוא בוגר תואר ראשון בפוליטיקה ותקשורת.בצבא שירת ביחידה מודיעינית של חיל האוויר ואף המשיך לשירות קבע במשך שנה וחצי, השירות כלל הדרכה ועבודה מול צוותי אוויר.

מאמרים אחרונים

פיתוח אפליקציות

מתעניינים בפיתוח אפליקציה? ברוכים הבאים לתחום הכי לוהט בעולם! האפליקציה מהווה כיום את אחת הדרכים…

2 שבועות לפני

כך תבדקו מהם הקישורים שמובילים לאתר מסוים (וגם, למה זה חשוב?)

גם לאחר שמושלמת בניית אתר, והתוצאה היא בדיוק כפי שרציתם, מומלץ בחום להמשיך להקדיש לו…

3 שבועות לפני

מודעות שיחה בלינקדאין – LinkedIn convesation ads

לינקדאין ממשיכה לשדרג את מערכת הפרסום שלה (ועל הדרך להעתיק לא מעט מפייסבוק) וכעת משיקה…

4 חודשים לפני

איך לבנות משפך מכירה לקהל חדש באמצעות תוכן?

למציאת קהל היעד שלנו ברשת יש 2 תהליכים מרכזיים בעולם הפרסום: PULL ו-PUSH. PULL –…

6 חודשים לפני

עריכת תוכן SEO

תוכן איכותי ורלוונטי הוא חלק אינטגראלי וחשוב מאוד בכל תהליך קידום אתר בגוגל (SEO) וכפי…

7 חודשים לפני

כתיבת ספר דיגיטלי – האם זה שונה מהוצאת ספר המיועד להדפסה?

אנשים רבים חולמים לכתוב ספר ולהוציא אותו לאור. לרבים מאתנו יש רעיון שמסתובב בראש במשך…

8 חודשים לפני