משה גרימברג

תוכן, תקשורת אפקטיבית ואינטליגנציה רגשית הכרחיים בעולמות העסקיים. משברים עסקיים הם בלתי נמנעים וחשוב להיות מוכנים אליהם. כאחד שעוסק בתחום הייעוץ הארגוני, פיתוח עסקי וניהול משברים נחשפתי לא מעט לחברות ועסקים שכשלו בניהול משברים. הם היו פחות מיומנים ביכולת לזהות את החשיבות של ניהול התוכן והתקשורת הן בתוך הארגון בזמן המשבר והן כלפי חוץ, מול הלקוחות והספקים. הבאז וורד כיום בעולמות העסקיים והשיווקיים היא: "סטוריטלינג”.

מאמר זה יעזור לך ללמוד כיצד לנהל סוגים שונים של משברים, בהדגשה על חשיבות התוכן וסוג התקשורת שיש לנקוט במצבי משבר. חשוב להיות מוכנים למשבר. זה יכול לקרות בכל חברה, לא רק בעולם התוכן.

 

משבר בעולמות העסקיים יכול ללבוש צורות רבות, אך ישנן כמה נפוצות:

 

– החברה משיקה מוצר חדש פגום או לא נמכר טוב

– החברה נפרצה ומידע סודי דלף

– המנכ"ל מת בפתאומיות

– מתחרה משחרר מוצר חדש חדשני המאיים על נתח השוק של החברה

– עובד או מנהל מתוסכל מתחרפן ומתחיל להדליף מידע סודי לציבור.

 

חשיבות הסטוריטלינג לעולם העסקים והניהול

אין זה סוד כי כוחו של סיפור הוכח כאחת הדרכים היעילות ביותר לתקשר עם אנשים במגוון רחב של סביבות. אנשים הראו שיש להם סיכוי גבוה יותר לזכור ולהתחבר לסיפורים יותר מאשר רק סדרה של עובדות וסטטיסטיקות. בעולם העסקים והניהול, סיפורים חיוניים לתקשורת ערכי החברה, התרבות הארגונית, זהות המותג, והכי חשוב- החזון לעתיד.

 

תקשורת ראויה ומדויקת ובעיקר בהירה חשובה לניהול כל משבר

 

משברי תוכן בעולם העסקי הם לרוב תוצאה של תקשורת שגויה וחוסר בהירות הן בתקשורת החוצה והן בתקשורת הפנים ארגונית. משברים בעולם העסקים עשויים לפרוץ  בשלב הראשון באמצעות זליגה אל העולם הקיברנטי והרשתות החברתיות. נוכל לזהות השמצות, "שימיינג" או ביקורות רעות על שרות או מוצר מצד מתחרים, לקוחות לא מרוצים. ההמלצה שלי כיועץ אסטרטגי אומרת כי החברה, ההנהלה והמנכ”ל מחויבים לנטר ולנטרל אירועים כאלה כבר בשלב הראשוני. כיום יש מערכות מנטרות המזהות אירועים שעשויים להתפתח למשבר. מהניסיון שצברנו כיועצים ארגוניים המלווים חברות והנהלות במשבר, ההמלצה שלנו היא לפעול במהירות למניעת התעצמות הבעיה. נכון לעמוד זקוף מול התקשורת ולקחת אחריות על תהליכים שזקוקים לשיפור. לסיכום הנושא הזה הייתי ממליץ מאד כי תיעזרו ביועצים אסטרטגיים המומחים בניהול  האסטרטגיה של ניהול הזהות התאגידית או האישית.

 

כיצד מנהלים משבר עסקי נכון

ניהול משברי תוכן הוא תהליך ייעוץ אסטרטגי הבא לצמצום ההשפעה השלילית של משבר העשוי לפגוע במוניטין של הארגון, הכנסותיו או שניהם. המטרה של ניהול משברי תוכן היא לנהל נכון יותר את התפיסה הציבורית של ארגון במהלך ואחרי משבר. עסק עלול למצוא את עצמו במצב שבו הוא צריך לטפל בנושאים כמו פרסום שלילי, ירידה במכירות או דילול מותג. במצב זה, חברה לא צריכה לחכות עד שהבעיה תדרדר למשהו בלתי ניתן לניהול לפני שהיא פועלת. במקום זאת, עליהם לקחת שליטה ולצמצם את הנזק על ידי יישום אסטרטגיית תקשורת יזומה. בעולמות הדיגיטל והרשתות החברתיות לא “מרחמים” על חברות הנהלות ומנכ”לים שלא מספיק מיומנים בניהול עולמות התוכן בעת משבר. משברים יכולים לקרות בכל ענף, אבל חשוב לדעת איך לנהל אותם נכון. בעולם העסקי היכולת להתמודד עם תקשור נכון של מסרים ותוכן איכותי בזמן משבר קריטי להצלחה.

 

מהו משבר עסקי?

משבר הוא מצב שיש לו פוטנציאל לגרום לתוצאות שליליות משמעותיות. ברמה העסקית, הניהולית והתדמיתית. בעולם התוכן הניהולי והעסקי, משברים יכולים להיגרם ממספר דברים. לדוגמה, מתחרה יכול לגנוב את רעיון התוכן שלך או לפרסם אותו לפני שאתה עושה זאת. ייתכן שתצטרך להתמודד גם עם משוב שלילי במדיה החברתית או עם מאמר או התבטאות אומללה שהוקעו על ידי הציבור וכלי התקשורת. על מנת להימנע ממשברים אלו, ודא שיש לך תוכנית משבר ומודעים לערכים של המותג שלך, כך שכאשר משהו קורה תוכל להגיב במהירות ובהתאמה.

 

משבר עשוי להניע צמיחה

לעתים קרובות נעשה שימוש מוגזם ושימוש לרעה במונח "משבר", אך הוא יכול הוא להיות כלי רב עוצמה לניהול אפקטיבי יותר של מערכות עסקיות בתחרות ההולכת וגוברת בעשור השלישי של המאה ה- 21. משבר יכול להיגרם כתוצאה מאירוע שיוצר אי ודאות משמעותית ו/או מאתגר את הנחות היסוד של הארגון לגבי עצמו או סביבתו. זה יכול להיגרם גם מאירועים שאינם מאיימים מטבעם, אלא נתפסים ככאלה בגלל המצב הפנימי של הארגון או גורמים חיצוניים. לכן האופן שבו אתה כבעלים או כמנכ”ל מנהלים משבר תלוי באיזה סוג של משבר אתה מתמודד  מולו ועד כמה מהר אתה צריך להגיב.

 

הכלת המשבר העסקי כשלב ראשון בהתמודדות

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להודות שיש משבר. זה יעזור לך להבין טוב יותר את הבעיה ולהתחיל לפתח פתרון.

ישנם שלושה שלבים שצריך לבצע:

 

  • קבל את המשבר: זה הצעד הראשון, וזה חשוב כי זה יאפשר לך להיות אובייקטיבי לגבי המצב שלך ולא להתפתות על ידי ההטיות שלך.
  • הבן מה גרם למשבר: ניתן לעשות זאת על ידי שאלת עצמך מה יכול היה להוביל לבעיה וחיפוש אחר דפוסים בהיסטוריה של החברה שלך.
  • בצע פעולה: על ידי הבנת מה גרם למשבר, תדע כיצד להתמודד איתו בצורה הטובה ביותר. תדעו לבנות תוכנית פעולה ממוקדת ולנהל את הסיכונים בצורה מושכלת.

 

לדוגמה, אם הייתה הפרת מידע, עליך להודיע לאנשים שהמידע שלהם נפרץ ולהציע להם טיפים כיצד הם יכולים להגן על עצמם בעתיד. היה ומוצרים תקולים נשלחו לצרכנים יש לקחת אחריות מיד לאסוף אותם, להתנצל בפני הלקוחות ולפצות אותם מבלי שיבקשו זאת. השלב השני הוא לחקור מדוע נוצרו מוצרים תקולים, ולבצע תחקור ולמנוע מצב כזה בעתיד ועוד.

 

היו פרואקטיביים בתהליכי ניהול משברים

 

ישנן דרכים רבות בהן ניתן לנהל משברים, אך חשוב לזכור שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם משבר היא לתכנן משבר דמיוני כזה. אחת הדרכים הנפוצות ביותר לנהל משבר היא לצפות מראש מה יכול לקרות ולהתכונן אליו מראש. זה כולל קיום תוכנית חירום, כמו גם הדרכה של מנהלים ועובדים כיצד להגיב בתרחישים שונים. דרך נוספת לנהל משבר היא להיות שקוף עם הלקוחות ומחזיקי העניין שלך לגבי מה שקרה. זה יכול לעזור להם להרגיש יותר מודעים ופחות חרדים לגבי המצב. זה גם עוזר להם לדעת שאתה לוקח אחריות על הבעיה ועובד איתם על פתרון. העולם העסקי והניהולי הופכים לתחרותיים יותר ויותר. כתוצאה מכך, שוק התוכן הופך לחשוב ונדרש בקרב חברות ועסקים המבקשים להמשיך לצמוח.

 

כיום, זה לא מספיק להיות טוב במה שאתה עושה, אתה צריך להיות צעד אחד לפני כולם. לכן חשוב שלחברות ועסקים תהיה תוכנית מגירה למצבים משבריים עתידיים. לנסות ולצפות מתי דברים משתבשים, איך נכון להתמודד איתם בכדי להפוך את המשבר להזדמנות צמיחה.

 

ההמלצה שלנו היא:

1) בנו מספר משברים דמיוניים העשויים להתרחש

2) תכננו תוכניות פעולה להתמודדות עם משברים שונים.

3) הדרכת מנהלים ועובדים כיצד להתמודד עם סוגי משברים עתידיים

4) בנו מערכי חשיבה וסיעור מוחות כולל סימולציות להתמודדות עם משברים מסוגים שונים.

5) בנו אסטרטגיות עדכניות לניהול משברים.

6) צרו אסטרטגיית תקשורת חיצונית ופנימית המתאימה לניהול משברים

 

אסטרטגיה עסקית ייעודית בעולמם התוכן המשברי ברשתות החברתיות

עד כמה אתם מפגינים נוכחות בפלטפורמות הדיגיטליות השונות, ועד כמה נוכחות זו שוטפת, "עם יד על הדופק" ומספקת מענה למשברים כאשר אלה מתעוררים. כיועצים ארגוניים, נתקלנו לא פעם בחברות וארגונים שאמרו כי מבחינתם הם רק מסתמכים על איכות המוצרים שלהם והשאר לא מעניין אותם? אינטרנט ורשתות חברתיות אצלם מחוץ לתחום. זאת טעות ענקית במאה ה- 21. טעות שעשויה פעמים לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

אני מאמין שהנושא של טרנספורמציה דיגיטלית מחייב כיום כל חברה המבקשת להתאים את עצמה לשינויים בשווקים ומול דור הלקוחות הצעיר. דור לקוחות שמצפה לקבל מוצר או שרות איכותי, במחיר סביר ובעיקר מצפה לקבל שרות וזמינות של 24/7. כיום נושא ניהול נכון ומקצועי יותר של נכסים דיגיטליים מאפשר לחברות ועסקים להתמודד טוב יותר באירועי משבר עסקיים מכל הסוגים. שליטה בערוצי תקשורת דיגיטאליים: מדיה חברתית, שירותי מסרים מיידיים ועוד מאפשרים לארגון להתמודד עם המשבר כבר בתחילתו ולהביאו לידי סיום במהירות האפשרית.

 

שפרו את הנכסים דיגיטליים

כיועצים ארגוניים המתמחים בהובלת תהליכי עדכון אסטרטגיות עסקיות ושיווקיות אנו מבקשים לציין: "כחברה או כבעלים אסור לך בשום אופן לסמוך אך רק על איכות המוצרים או השירות שאתם מספקים ללקוחות. אם אתם רוצים להתכונן נכון לקראת משבר עתידי שתמיד עשוי להגיע, נכון כי תשפרו את הנראות והנוכחות של החברה שלכם בעולמות הדיגיטליים. עליכם לשפר את מערכי השרות ללקוחות, לשפר את רמת שביעות הרצון שלהם ובעיקר עליכם לבנות מערכות יחסים ארוכות טווח הבנויות על אמון ותקשורת פתוחה.  לכן אתם חייבים נכסים דיגיטליים משופרים, ראויים וטובים, ובעיקר לתחזק ולהפעיל אותם נכון". כיועצים אסטרטגיים אנו משלבים את החלקים המקצועיים מעולמות התוכן של כל אחד מאיתנו עם החלקים האחרים הנדרשים בבניית האסטרטגיה המנצחת. משני העולמות הללו. אנו כיועצים ארגוניים המתמחים בהובלת תהליך עדכון אסטרטגיות עסקיות ושיווקיות, ברצוננו לציין: "כחברה או כבעלים אין להסתמך בשום צורה על איכות המוצרים או השירות שאתה מספק ללקוחות בלבד ובנוכחות שלך בעולמות הדיגיטליים. אתה צריך לשפר באופן מתמיד  את רמת השירות ללקוחות שלך.

 

ניהול מערכות תוכן ותקשורת במשברים פנים ארגוניים

גם משברים פנים ארגוניים עשויים לקרות בגלל תקשורת פנים ארגונית לא מספיק טובה ושקופה. זה עשוי ליצור לא מעט  משברים פוטנציאליים, המבוססים בעיקרה על התנהגות ניהולית לא ראויה ופוגענית של חלק מהמנהלים או העובדים. זה עשוי לפרוץ כתוצאה מתרבות ארגונית לא מספיק טובה הגורמת לתסיסה בקרב עובדים ומנהלים. פעמים רבות זה עשוי לקרות כתוצאה מניהול לא מספיק מקצועי של תהליכי משוב במסגרת הטיפוח של ההון האנושי בחברה. משברים אלו ניתנים לרוב לפתרון פנימי תוך נזק מינימלי שנגרם למוניטין או לשורה התחתונה של החברה.

משברים פנים ארגוניים, עשויים להיווצר כתוצאה מצמצום בכוח אדם, פיטורים או ארגון מבני חדש. גם כאן כדי לנהל משבר פנים ארגוני בצורה טובה, אתה צריך כמנכ”ל או כבעלים, תוכנית עבודה סדורה. חלק זה יעסוק בניהול מערכות התוכן והתקשורת במשברים פנים ארגוניים.

 

הצעד הראשון הוא לזהות את המשבר ולאחר מכן להקים תוכנית תקשורת לפתרון המשבר הכוללת את הדברים הבאים:

– זיהוי המצב והגורם למשבר

– הערכה ובקרה על הנזק

– תקשורת עם בעלי עניין

– שליטה בזרימת המידע

 

לסיכום: שפרו מיתוג. עדכנו את הצעת הערך

הצעת הערך היא המשפט היחיד שמסכם את מה שהעסק שלך עושה, וזה חלק חיוני מכל מאמץ מיתוג. הצעת ערך היא משפט בודד המסכם את נקודת המכירה הייחודית של העסק שלך. זהו כלי רב עוצמה למשיכת לקוחות חדשים, אך ניתן להשתמש בו גם כדי לשמור על מעורבות הלקוחות הנוכחיים עם המותג שלך. חלק זה ידון כיצד לשפר את המיתוג על ידי עדכון הצעת הערך.

אנו מציעים לכל לקוח שלנו הצעה ראשונית פשוטה: כנסו לגוגל, תקדישו לנושא 10 דקות והקלידו את שם החברה שלכם. תתפלאו לגלות לא מעט דברים. האם אתם מרוצים מהתוצאה ברמת החברה? האם אתה מרוצה מהתוצאות ברמה האישית כמנכ"ל או כבעלים? כחברה לייעוץ אסטרטגי רכשנו מיומנויות בשיפור הנראות והנוכחות של חברות ועסקים ברשתות החברתיות ובמשפרים את המיתוג והנראות ובעיקר את האפקטיביות של אתר הבית. עושים זאת תוך איתור האסטרטגיה העסקית והרחבת תרומת הערך ללקוחות.

 

כותב המאמר:

משה גרימברג: מייסד ומנכ"ל, חברת ייעוץ ארגוני – פיתוח עסקי. חברת ייעוץ ארגוני וייעוץ אסטרטגי
שקמה ב- 2006 ושמה לעצמה כמטרה לעזור לחברות ולמנהלים טובים המבקשים להיות טובים יותר!
ליצירת קשר ותגובות במייל: [email protected] או צלצלו ישירות: 0544-814332     03-9032222

צריכים תוכן מעולה לאתר שלכם?

AD תוכן ומדיה מתמחה במתן פתרונות תוכן. בעזרת שירותי התוכן שלנו תוכלו לקדם את האתר שלכם בתוצאות החיפוש של GOOGLE וגם להגדיל את כמות הלקוחות שפונים אליכם דרך האתר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *