קידום נושאים באמצעות תוכן סמנטי – העתיד של כתיבת תוכן!

אהבתם? שתפו!

מאז עדכון המינגבירד, גוגל ממשיכה להתקדם בצעדי ענק לעבר רשת חיפוש סמנטית, בה היא מבינה טוב יותר מיהו כל גולש ולמה הוא באמת מתכוון כשהוא מחפש בגוגל.

כידוע, לכל ביטוי שמחפשים בגוגל, קיימות מגוון אפשרויות, החל מתוצאות שונות המכילות מותגים באותו שם, עסקים, מקומות, סרטים, תמונות, משחקים ועוד..

בפני גוגל עומדים 2 אתגרים עיקריים:

  1. גוגל רוצה להיות מנוע שמספק תשובות ולא מנוע שמספק קישורים לתשובות.
  2. גוגל רוצה להבין טוב יותר איזו תוצאה מתאימה לכל מחפש ולכל חיפוש.

לשם כך גוגל נשענת על כמה דברים:

  1. מיהו הגולש ומה מעניין אותו? – מידע שמתקבל בעיקר מגוגל פלוס ומפעילות הגולש במוצרי גוגל השונים
  2. מהו המידע המהימן ביותר שאפשר להציגו כעובדה – כאן גוגל נשענת על הבנה סמנטית לצד ניתוח סטטיסטי של הקלקות הגולשים. כלומר, אם גולשים רבים מחפשים מינוח מסוים ורובם נכנסים ושוהים זמן רב בדף ספציפי מאתר מסוים (ואף חוזרים אליו בעתיד / מקשרים אליו / משתפים אותו)  – זה נותן לגוגל חיווי שמדובר בתוצאה בעלת אמינות גבוהה.  כמובן שגוגל משקלל לכל תוצאה גם את הסמכותיות של הדומיין בו נמצא אותו דף.

 

גוגל – מנוע מידע ולא מנוע חיפוש

גוגל נעה בימים אלה במסלול ברור של מעבר ממנוע חיפוש למנוע מידע.  תמיד יהיו קישורים להמון אתרים בכל חיפוש, אך בחיפושים רבים (בגוגל com / חיפושים באנגלית) כרגע, גוגל כבר לא מספקת רק קישורים – אלא בראש ובראשונה היא מספקת לנו תשובות.

 

 

ראו את הדוגמה הבאה להמחשה כמה גוגל הופך למנוע סמנטי:

חיפוש של הביטוי:

"That movie where the guy is called The Dude"

אז כמובן שרובנו יודעים שהכוונה פה היא לסרט המצוין "ביג ליבובסקי" , אך נשאלת השאלה אם גם גוגל יודעת את התשובה לשאלה.

שימו לב לתוצאות שעולות בגוגל בחיפוש אחר שאילתה זו:

SERP DUDE

 

שימו לב שגוגל מספקת תשובה ישירה (Direct answer) בחיפוש הנ"ל.  זוהי התוצאה הראשונה שמסופקת לגולש שכנראה חיפש תשובה לשאלה ששאל בתוצאות החיפוש.

כלומר גוגל מבינה טוב מאוד מה כוונת הגולש ומספקת תוצאה בהתאם.  שימו לב שהתוצאה מגיעה מתוך אתר IMDB שכנראה נחשב בעיני גוגל לתוצאה הרלוונטית והסמכותית ביותר – וזו התוצאה שממנה הוא בחר לספק את התשובה.

 

השאיפה של כולנו בעתיד – צריכה להיות המקור ממנו גוגל מספק את התשובות.  זה יבטיח לאתר שלנו הופעה בתוצאה הראשונה וקבלה של הפרדה מוחלטת מיתר התוצאות – דבר שיגדיל משמעותית את כמות הגולשים שיבקרו באתר שלנו.   

 

התוצאה השנייה שמסופקת היא מקרה מעניין נוסף.  במקרה זה ברור שיש כאן אתר שמנסה לעשות ניסיון SEO  להתברג בשאילתה זו (הוא גם רושם שמדובר בניסיון).

שימו לב שבמקרה הזה סמכותיות ורלוונטיות מנצחות אופטימיזציה.  גוגל העדיפה להציג תוצאה של אתר המספק מידע ודירוגים של סרטים במקום בלוג שפשוט כתב מאמר (טוב ככל שיהיה) על הנושא.   שימו לב שהתוצאה שסופקה כתשובה (תוצאה ראשונה) אפילו לא מציגה ב-TITLE שלה את הביטוי שחיפשנו ועדיין היא מקבלת עדיפות מגוגל.

כלומר, אם האתר שלכם סמכותי בתחום מסוים, הוא עשוי להיות האתר שגוגל מתבסס עליו בהצגת תשובות רלוונטיות לשאלות הגולשים.  זה כמובן נשען ונבנה גם על המון תכנים בשלל ביטויי זנב ארוך.

אגב, ויקיפדיה הזדנבה רק למקום ה-4 במקרה זה..

 

כתיבת תוכן סמנטי – מה זה אומר?

כתבתי בזמנו פוסט חשוב מאוד בנושא, בו התייחסתי לראשונה לצורך בכתיבת תוכן המתבסס על מה באמת הגולש מתכוון כשהוא מחפש בגוגל.   אנחנו חייבים להתחיל לחשוב טוב יותר מה הגולש מצפה לקבל בכל ביטוי שהוא מחפש בגוגל.  יש ביטויים בהם יש כוונת רכישה ברורה – למשל: "כרטיסים לאביב גפן"  – מי שמחפש את הביטוי הנ"ל רוצה לקנות כרטיס להופעה של אביב גפן.  וזאת לעומת חיפוש כללי כמו:  "הופעות אביב גפן".  זה נכון שמי שמחפש את הביטוי הנ"ל כנראה מתעניין בהופעה של אביב גפן ואולי אף יזמין כרטיס – אך יכול להיות שהוא סתם רוצה לראות הופעה של אביב גפן ביוטיוב, או לקרוא סקירה על ההופעות האחרונות.    לכן, חשוב שננסה להבין טוב יותר מה הגולש רוצה לקבל ובהתאם לזה לספק את התוצאה הרלוונטית ביותר – אם מדובר בסרטון / תמונה / מועדי הופעות / ביקורות / מאמר וכו'..

תוכן סמנטי דורש מאיתנו להבין טוב יותר על מה אנחנו כותבים.  אילו מונחים רלוונטיים נוספים גוגל והגולשים מצפים למצוא באותו דף.  כך למשל בדוגמה שבדק ראנד פישקין מ-MOZ, הוא ציין את "האחים סופר מריו", כשבדרך כלל שגולשים ברשת מחפשים סופר מריו זה ברצף של מילים המזכיר את "האחים סופר מריו", ולרוב הגיוני למצוא באותם תכנים גם את השמות של לואיג'י, נינטנדו, משחקים ועוד..

זאת אומרת, שאם אנחנו רוצים להיות מדורגים עם המאמר / דף מהאתר שלנו בתוצאות הראשונות ואף שגוגל תשתמש בדף מהאתר שלנו בתור תשובה לשאלה כלשהי שתוקלד ע"י גולשים בגוגל – התוכן דף שלנו צריך להיות עשיר במונחים רלוונטיים, מילים נרדפות וכד'.   חשוב גם שזה יבוא לידי ביטוי בקישורים שאתם בונים לאותו דף ולגוון בטקסט העוגן שיכלול כמה שיותר מונחים רלוונטיים.

זכרו, אנחנו היום לא מקדמים מילות מפתח – אנחנו מקדמים נושאים!   לא סתם התוצאה הראשונה שחזרה בצילום המסך שהצגתי בפניכם – כלל לא כללה את מילת החיפוש – אך מבחינת רלוונטיות של הנושא של אותה תוצאה – היא הייתה התוצאה הרלוונטית והטובה ביותר למשתמש.  זה כמובן משפיע מאוד גם על תהליך מחקר מילות מפתח שאנו מבצעים – כשעלינו לכלול בכל דף גם מגוון ביטויים ומילות מפתח רלוונטיות.

related searchesהייתי ממליץ גם להעיף מבט בתחתית דף תוצאות החיפוש באזור של "חיפושים קשורים".  תמיד טוב להסתכל ולחקור לעומק אילו תוצאות גוגל מחזיר בחיפוש אחר כל ביטוי. כך תוכלו להבין היטב מה גוגל מזהה כרלוונטי עבור כל מילת מפתח.  על הדרך שווה גם לנתח את המתחרים ולראות האם הדפים שלהם מכילים תכנים רלוונטיים ואיכותיים יותר מכם.

 

אפשרות מעניינת נוספת היא להשתמש בכלי מתכנן מילות המפתח, שם תוכלו לרשום מילת מפתח ולראות אילו רעיונות/ הצעות נוספות גוגל מספק לכם.  מגוון המילים והביטויים שגוגל מספק – הם הנושאים והתחומים שגוגל מזהה כשמשיקים וקשורים לאותה מילת מפתח – וכדאי שתנסו להתייחס לחלקם במסגרת המאמר.

כלי מומלץ לבחינת רלוונטיות נושאים בדף מסוים:

nTopic –  כלי שנותן ציון לדף בהתאם לרלוונטיות שלו לנושא מסוים (לצערנו לא פעיל בעברית). יש לו אפילו תוסף ייעודי לוורדפרס.

 

חיפוש קולי – הזנב ממשיך להתארך…

כולנו כבר מכירים את אסטרטגיית הזנב הארוך בכל הקשור לקידום ביטויים וכתיבת תכנים באתר.  עכשיו תכניסו למשוואה את החיפוש הקולי, שבכל יום מיליוני בני אדם מחפשים דרכו בגוגל.   למעשה הם לא מחפשים בגוגל – הם פשוט מדברים לסמארטפון שלהם ומצפים מגוגל שתעשה את הקישורים והחיבורים הנכונים כדי להציג להם את המידע הרלוונטי ביותר.  זה רק גורם לאסטרטגיית הזנב הארוך להמשיך לגדול ובאופן משמעותי.

להערכתי העתיד של כתיבת תוכן לאתרים הוא ליצור כמה שיותר דפי מידע שייתנו מענה למגוון עצום של שאלות רלוונטיות וביטויי זנב ארוך הקשורים לתחום העיסוק של האתר.

 

לסיום, ממליץ לכם לצפות כיצד ראנד פישקין מ- MOZ  מתייחס לנושא.

 

אהבתם? שתפו!
אנידור חקק
אנידור חקק
אנידור חקק, מנכ"ל AD תוכן ומדיה, המספקת שירותי כתיבת תוכן, מנכ"ל היידה קידום אתרים - המספקת שירותי שיווק באינטרנט. מהנדס תעשייה וניהול. בלוגר ומרצה בתחומי כתיבת תוכן, קידום אתרים, מדיה חברתית.

מה יש לכם להגיד בנושא?

3 Comments

  1. ליאור הגיב:

    מאמר טוב וברור, אך לדעתי הוא קצת ממחזר את מה שכבר נאמר במאמרים קודמים שלך.
    גוגל מאז ומתמיד מחפשת תשובות inhouse, והקידום עסק תמיד בנושאים ולא במילים, אין ספק שהיכולות הסמנטיות שלו השתפרו מאז הרכישה של אוריון.
    המגמה של הצגת מידע מאתרי "סמכות", פוגעת באתרים הקטנים שיתקשו להתמודד עם הכוח שניתן לאתרים גדולים, ויוצרת חוסר איזון.
    תוסיף לזה אתרי אינדקס ופורטלים ובוא נסגור את העסק 🙂

    • אנידור חקק הגיב:

      מסכים אתך שיש קצת חזרה. הפוסטים שלי ממשיכים להתעדכן עם השינויים שגוגל מבצעת.
      אין ספק שהתחרות הולכת והופכת לקשה יותר, אך יש לזכור, אמנם גוגל שואפת להחזיר תשובות אך זה לא יקרה תמיד ולאור העובדה שביטויי הזנב הארוך ממשיכים להצטבר, אני עדיין חושב שיש סיכוי לעסקים קטנים להתמקד בנישה ספציפית.
      כמובן שבמילים הגנריות יופיעו כנראה המותגים הותיקים והגדולים יותר. אך גם הם היו קטנים פעם…

  2. אלקי הגיב:

    אחלה מאמר אחי, מבסוט עליך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים תוכן? צרו איתנו קשר עכשיו