, , ,

הפייסבוק החדש – כל השינויים שצריך להכיר

אהבתם? שתפו!

פייסבוק עברה לאחרונה את רף 900 מיליון המשתמשים והיא בהחלט נראית כמו רשת שהולכת וחודרת לכל רובד בחיינו, ועם השינויים החדשים שמארק צוקרברג מביא אלינו , זה בהחלט נראה שהחיים שלנו עוברים לוירטואל עם תיעוד חיים מלא שסוקר את חיינו באמצעות הרשת החברתית.

בכנס ה- F8 שהתקיים בסן פרנסיסקו     ביום חמישי האחרון 22.9.2011, הכריזו מארק צוקרברג וחבריו על שינוי מהותי ברשת החברתית, שיבוא לידי ביטוי גם בתצוגת הפרופיל של כל אחד ואחת מאתנו – ויותר מכך, שינוי מהותי במידע שיוזרם לפיד שלנו באופן שוטף.

לכבוד השינויים החדשים ריכזנו עבורכם מדריך קצר שיסביר לכם מהם השינויים בפרופיל הפייסבוק החדש, לאיזה כיוון זה הולך, ופוסט נוסף במיוחד עבור המפתחים והמפרסמים שרוצים ללמוד על ההזדמנויות הפוטנציאליות הטמונות בפעולות שיווק בפייסבוק, במסגרת השינויים מרחיקי הלכת בפייסבוק.

ממשק המשתמש החדש של פייסבוק – הדרכה:

Top stories:

אם תעברו לדף הראשי Home ודאי תבחינו בכמה שינויים בולטים.

לשונית Top stories מציג בפנינו את הסיפורים והידיעות שהוא מעריך שיהיו חשובים ומעניינים עבורנו (בין השאר מהדרך בה פייסבוק לומדת את אופן צריכת התכנים שלנו ברשת, למי אנו מגיבים ואיזה ידיעות משכו אותנו יותר בעבר).

התגית הכחולה של ה- Top stories בצד השמאלי העליון של הסטאטוס (למי שמשתמש בגרסה אנגלית של פייסבוק) מוצגת אוטומטית בפתיחת הפרופיל ומדרגת עבורנו את הידיעות החשובות והרלוונטיות ביותר עבורנו.   (רבים וודאי יתקוממו על כך ויבחינו שממשק זה אינו מתעדכן יותר מדי במהלך היום ולמעשה קובע באופן סלקטיבי מי החברים והידיעות שתחשפו אליהם.)

Recent stories:

בדומה לפונקציה שהכרנו בממשק הישן של פייסבוק, מציג את הסיפורים שעלו לאחרונה על ידי משתמשים בפייסבוק.  אינו מתעדכן בזמן אמת.

New stories / posts

לצד כפתור ה- new top story תמצאו אופציה להרחיב ולהציג את כל הפוסטים האחרונים שהועלו  (recent stories), בדומה מאוד לאופציה הקיימת בטוויטר שמאפשרת להציג בזמן אמת (למשל:+60 new tweets – כאן יוצג +100 recent stories)

אפשר לדווח לפייסבוק מהו Top story עבור כל אחד

כפתור ה- hide  הכול כך מוכר מהממשק הישן, עדיין נשאר, אך נוסף לו שדרוג.

כשם שאנו יכולים לדווח ולבקש מפייסבוק שיסתיר עדכון של משתמש מסוים (ואף יעלים לגמרי את כל העדכונים ממנו),  נוספה גם האופציה לעדכן את פייסבוק מה או מי בעיניי נחשב ל- top story – כך נעזור לפייסבוק להתמקד ולהתאים עבורנו את הידיעות הרלוונטיות והמעניינות לנו בצורה טובה יותר.

mark-top-story

איך עושים את זה?

בפינה הימנית העליונה של כל ידיעה שעולה בדף – Home, ישנו חץ קטן שברגע שלוחצים עליו נגלים בפניכם האופציות הבאות:

כאן תוכלו לסמן ולעדכן את פייסבוק מה נחשב בעיניכם לספאם ומה נחשב לסיפור וידיעה שמעניינים אתכם.

Ticker

Ticker מופיע בצדו הימני העליון של הדף Home ומציג את כל הידיעות הטריות ביותר שהועלו לרשת על ידי החברים שלכם "בזמן אמת".   מעבר עם העכבר על אחת הידיעות, תציג חלון מוגדל עם הלייקים והתגובות על אותה ידיעה.אחד השינויים הבולטים בממשק החדש.

ticker

Ticker  + צ'אט

אם אתם לוחצים על אחד החברים בצ'אט (גם אם אתם לא מחוברים לצ'אט) , כל חלון הצ'אטים שלכם עובר ומוצג מתחת תצוגת ה- ticker.

 

תצוגת התמונות והאלבומים החדשה:

רובכם וודאי כבר שמתם לב לשינוי בדרך בה מוצגות תמונות בפיד שלכם.   פייסבוק שינו את פריסת התמונות ומציגים תמונה אחת באופן מוגדל יותר, ובכלל רוב התמונות מאפשרות צפייה בסיסית טובה (ללא הצורך בלחיצה על התמונה על מנת להגדילה או בהתקנת תוסף שעושה זאת באופן אוטומטי).

כל אלבום שמועלה על ידי אחד מחבריכם, אוטומטית מציג 3 תמונות מתוכו בפריסה מוגדלת בפיד שלכם.

Timeline: השינוי המהותי ביותר בממשק של פייסבוק – ספר זיכרונות וירטואלי

אחד השינויים המהותיים ביותר בממשק החדש של פייסבוק הוא ללא ספק ה- time line.  הטיים ליין הופך את הפרופיל של כל אחד מאתנו לאלבום זיכרונות המתעד את מהלך חיינו (כפי שהוא נתפס ברשת פייסבוק).

מהיום כל דבר שאנחנו עושים מתועד בממשק הטיים ליין ומאפשר לנו לקבל תמונת מצב על חיינו בכל זמן נתון לפי התמונות שהעלינו באותו זמן, האירועים אליהם הגענו, האתרים והחנויות להם עשינו לייק, החברים שהצטרפו לחיינו, מאורעות חשובים שקרו (כמו סיום לימודים, אירוסין, חתונה, לידת ילד וכדומה) ועוד.

new-profile-timeline

אם כבר חשבנו שנוכל להיגמל מפייסבוק, הממשק החדש בהחלט הופך את פייסבוק לחלק אינטגראלי מתיעוד חיינו.

אם עד היום בכל שנה יכולנו לקרוא סיכומי שנה בתחום החדשות, הספורט, הכלכלה או כל נושא מופשט אחר – כעת נוכל לקרוא וליהנות מסיכום שנה אישי של כל אחד מאתנו.

לאלו מכם שרוצים לקחת את זה כפרויקט, תוכלו לחזור אחורה בשעון הזמן של פייסבוק ולהוסיף תמונות ועדכונים למאורעות שונים שקרו לכם בעבר (כמו למשל תמונה ביום הלידה שלכם או בחגיגות הבר מצווה שלכם, או למשל תמונה ממשחק גמר ליגת האלופות שנכחתם בו).

טיים ליין בעצם מתיימר להציג את חיינו לפי תמונות ואירועים מנקודות זמן בחיינו.  זו למעשה דרך להציג מי אנחנו, מה אנחנו עושים או עשינו בעבר ואיפה היינו בכל נקודת זמן.    שלוש הפרמטרים הללו יוכלו להציג תמונת מצב של כל מה שעשינו בחיינו (כל עוד שיתפנו את הפייסבוק).

פייסבוק מצרפת באופן אוטומטית תמונות ומידע שהזנו בעבר לרשת, ומשייך אותם לנקודות הזמן המתאימות בשביל לבנות את ההיסטוריה שלנו בפייסבוק עד היום.  אך כל אחד ואחת מאתנו יכולים ליטול חלק פעיל ולהוסיף תמונות ומידע לנקודות זמן אלו.

בהמשך יתווסף כפתור  add to timeline או hide from timeline וכך נוכל לעדכן בזמן אמת אירועים שהיינו רוצים שייכנסו לספר הזיכרונות הוירטואלי שלנו.

פרופיל הפייסבוק החדש גם כולל מפה המציגה את המקומות בהם היינו (בהתאם לcheck-in שהתחלנו לעשות בשנה האחרונה.)

מעכשיו לא צריך להתאמץ ולזכור מה אמרנו, מה עשינו או עם מי היינו בתקופה מסוימת בחיינו – הכול מתועד!

תוספת מעניינת נוספת לתצוגת הפרופיל החדשה, היא תמונת ה- cover שנוספת בראש כל פרופיל ומאפשרת לכל אחד להציג תמונה מוגדלת נוספת, לצד תמונת הפרופיל המוקטנת.

הדברים החדשים שהולכים להיכנס לכם לפיד

אז מה הולך להתעדכן ולהשתנות לנו בזרם הידיעות שלנו (feed)?

  1. ציר הזמן (time line): כפי שתיארנו בפסקה הקודמת, השינוי המהותי בדרך בה ניתן לצפות בחיינו דרך הפייסבוק.  מדובר למעשה בזרם של מידע אודות כל אחד מאתנו, הכולל תמונות, עדכונים, יישומים ואפליקציות שהשתמשנו בהם, מקומות בהם היינו והכל לפי חיתוך נקודות זמן.
  2. כפתורי שיתוף חדשים: פייסבוק הולכת לשנות ולהוסיף כפתורי שיתוף חדשים על מנת ללמוד על כל אחד מאתנו בצורה טובה יותר.  בשנה הקרובה יושקו כפתורים חדשים המציינים פעולות שונות שעשינו כמו: קריאת ספר או עיתון, צפייה בסרט, האזנה למוסיקה, אכילה של מזון מסוים, תגובה שהגבנו לידיעה מסוימת..      לפי דעתי זו תהיה אחת הבעיות היותר רציניות של הממשק החדש, כיוון שהיא הולכת להציף אותנו בהרבה יותר מידע ממה שאנו רוצים ויכולים לקבל.   פתאום נתחיל לקבל ידיעות על מה חברים שלנו אוכלים, מה הם שומעים ובאיזה סרט הם צופים…      למי אכפת??!!!
  3. Tickerהמקום שיציג את כל הזבל..  אולי זה פתרון טוב לרצף הספאם שמציף לנו את הפיד בדרך כלל.   ה- ticker מושך אליו את כל הידיעות השוטפות שלא מעניינות אף אחד, כמו מי משחק באיזה משחק עכשיו בפייסבוק או מי עשה לייק למי.
  4. צפייה בסרטונים וטלוויזיה / האזנה למוזיקה: פייסבוק רוצה להעביר את כולנו לצרוך כמה שיותר תכני צפייה (סרטונים וטלוויזיה) דרך הפייסבוק.  לשם כך היא החלה בשיתופי פעולה עם למעלה מ- 12 חברות שונות ובאמצעותן פיתחה מנגנונים ואלגוריתמים לשיתוף מדיה דרך הפייסבוק.   לפי החזון של מארק צוקרברג, בפלטפורמה החדשה של פייסבוק נוכל לקבל עדכונים בזמן אמת על חברים שצופים בסרטון מסוים ולקבל גישה בזמן אמת לצפות יחד אתם.  כך, מקווה מארק, פייסבוק תעודד אותנו לצרוך יותר מדיה בפייסבוק.   באמצעות ממשק ה- time line תוכלו לקבל סקירה לאחור של כל הסרטונים והמדיה בהם צפיתם בנקודת זמן מסוימת, כשהממשק של פייסבוק מציג לחבריך את הסרטונים המובילים בהם צפיתם  (למי שצופה בפורנו דרך הפייסבוק , זה הזמן להפסיק).  אופציה זו עתידה להופיע בכל המדינות בהן פעילה Netflix (השותפה של פייסבוק לפיתוח יישום זה), אז כפי שזה נראה, גם אנחנו הולכים ליהנות מזה.     גם מבחינת האזנה למוזיקה דרך הפייסבוק קיבלנו בשורה בכנס ה- F8 של פייסבוק.   פייסבוק משתפת פעולה עם מספר חברות בולטות כמו Flixter, Imdb, direcTv, Miso.   באמצעותן יוכל הפיד של פייסבוק להתעדכן ולהאזין ביחד גם לקבצי מוזיקה שחברינו מאזינים להם בזמן אמת  ואפילו לקרוא חדשות ביחד.
  5. צורכים חדשות בפייסבוק בעזרת Yahoo news:
  6. yahoo-news

שיתוף פעולה של פייסבוק עם יאהו, יצר עבורנו ממשק ומודל חדש לדרך בה אנו צורכים חדשות.  יאהו הכניסה לאתר שלה אפשרות להתחבר ולצרוך חדשות דרך פייסבוק.    למעשה מדובר בדרך חדשה שתוביל לגילוי ידיעות חדשותיות דרך חברים שלנו בפייסבוק.  הכול מתחבר בסופו של דבר לאותה משוואה בה פייסבוק מנסה להשאיר אותנו כמה שיותר זמן באתר שלה – לצרוך משם את החדשות, לראות משם סרטים ולהאזין משם למוזיקה – והכל באופן שיתופי עם חברינו ומכרינו מרחבי העולם –  תקשורת וצריכת מדיה מבוססת חברים.

כמו שזה נראה כרגע, יאהו הולכת להטמיע את פייסבוק בצורה מאוד מאסיבית באתר שלה ולהפוך אותו לאתר חדשות חברתי.  ממשק זה יאפשר לנו לצרוך ולראות אילו ידיעות חדשותיות קראו חברינו, כשמעל לכל מאמר נוכל לראות את החברים שלנו שקראו אותו / שיתפו אותו.

  1. שינויים נוספים בממשק פייסבוק החדש: במקביל להשקה של הפלטפורמה החדשה של פייסבוק, נוספו מספר עדכונים קטנים חשובים.  לאחר שהרשת של גוגל, גוגל פלוס, הביאה את החידוש ברשימות חברים מוגדרות, הוסיפה גם פייסבוק את האפשרות הנ"ל ומנסה לחנך אותנו לעבוד ולהפיץ מסרים לפי קבוצות חברים  (ובכך להימנע מלפרסם תמונה של הילדה הקטנה שלנו לכל עם ישראל וחבריו).

תוספת נוספת שפייסבוק לקחה מגוגל פלוס / טוויטר היא האפשרות לעקוב אחר אנשים מסוימים. פייסבוק הבינה שלא כל החברים שלנו בפייסבוק , הם חברים שלנו באותה מידה ועם כל אחד יש מערכת יחסים שונה (אחרי שגוגל פלוס העירו אותה עם תוסף המעגלים הייחודי שלה).  פייסבוק הוסיפה את כפתור ה- subscribe שמאפשר לנו לעקוב אחר אנשים מסוימים (שלאו דווקא היו מאשרים אותנו בתור חברים שלהם).

מעניין מה התגובה של גוגל פלוס לכל השינויים האלה…

אהבתם? שתפו!

מה יש לכם להגיד בנושא?

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להוסיף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *