למידה ארגונית היא חלק חשוב בשימור ופיתוח כוח האדם וצוות העובדים של הארגון. זה עוזר לשפר את מקצועיות העובדים ומייצר שביעות רצון גבוהה יותר אצל הצוות. אפשר לעשות את זה עם מערך פיתוח הדרכה פנימי בארגון או להזמין הרצאות אורח לארגון בשלל נושאים כמו שיווק דיגיטלי, ניהול זמן, שיפור יכולות יומיומיות ועוד. ארגונים שרוצים להתקדם ולהקים מערך עובדים דינמי, מקצועי ויעיל, מפנים באופן תדיר משאבים לפיתוח העובדים שלהם. הם משקיעים במערך הדרכה מקצועי, מארגנים עבורם ימי עיון ייעודיים וחושבים בכל עת כיצד להפוך את העובד לבעל יכולות טובות יותר לטובת הארגון. אך אם בעבר ארגון ימי עיון ארוכים בהם "נדחסו" שעות ארוכות של ידע היו מספיקים, הרי שהיום העולם השתנה – וכאן בדיוק נכנס לתמונה עולם פיתוח הלומדות. במה מדובר? מה נכלל תחת התחום ומדוע כדאי ליישם זאת בארגון?
על קצה המזלג: מה זה פיתוח לומדות?
פיתוח לומדות או פיתוח הדרכה הוא מערך לימוד שלם – המונגש לקהל היעד באופנים שונים. תוכן שהועבר עד היום בצורת הרצאה ארוכה או ספרים עבי כרס, מועבר היום בצורה שונה, כזו שמעבירה את קהל היעד גם חוויית למידה. סרטוני למידה, למידה מתוקשבת, משחקי למידה וכדומה הם רק חלק ממערך פיתוח הדרכה.
מיקרו למידה – מאקרו תועלת!
אנו מוצפים במידע כל הזמן. מידע אינפורמטיבי, שיווקי וגם כזה שנועד להרחיב את הדעת. בעולם כזה, בו ערוצי המידע מציפים אותנו כל הזמן, יש לחשוב כיצד להנגיש לעובדים בארגון מידע חדש ועדכני – מבלי להעמיס על עולמם המוצף בלאו הכי. סגנון הלמידה הקרוי מיקרו למידה לוקח בחשבון את הנחת היסוד הזו ומצרף אליה הנחת יסוד נוספת: אנשים נהנים לנהל את הלמידה שלהם וליישם אותה בזמן הנוח להם ביותר. יש סוגי לומדים שמעדיפים ללמוד דווקא בלילה, אחרים בדרך לעבודה, יש כאלה שדווקא בסופי השבוע מוצאים את ה"נחת" – אך ברוב המקרים, כמעט ללא יוצא מן הכלל, לומדים יעדיפו יחידות לימוד קצרות ומוגדרות.
מיקרו למידה אוצרת בתוכה יחידות לימוד מוגדרות המאפשרות ללומד ללמוד מרחוק ולגשת אליהן מכל מקום ובכל זמן. הפלטפורמות המגוונות – הטלפון הנייד, המחשב בבית או המחשב המשרדי, מאפשרות ללומד להיחשף לחומר מכל מקום שירצה, האינטרנט כמובן משרת אותו באותו האופן והעובדה שמדובר ביחידות קצרות ואינטראקטיביות הופכת את חווית הלימוד ליעילה ונעימה יותר.
ישן בתוספת חדש – השילוב היעיל
על אף שהעולם מתחדש ומשתנה, הקשב מתקצר ואנו חשופים בכל עת לידע מציף – אין זה הזמן להספיד את שיטות הלימוד המסורתיות, להיפך. הן הוכיחו את עצמן כיעילות. התפיסה המשולבת לוקחת בחשבון את שיטת הלימוד הקלאסית – לימוד פרונטלי, ומשלבת אותה עם שיטות לימוד חדשניות יותר – אמצעים מתוקשבים, למידה בפלטפורמות שונות, משחקי למידה, סרטונים וכדומה. שיטה זו הוכחה כיעילה מאוד בעיקר עבור ארגונים גדולים בהם יש צורך לשתף ידע עם קבוצות גדולות. התפיסה המשלבת הופכת את המדריך לצינור מתווך בלבד, העובר בין הידע לבין הנלמד. באופן זה, המשלב, ניתן ליהנות מכל העולמות – גם לקבל אינדיקציה ולערוך בקרה על התקדמותו של כל לומד, וגם למקסם את אפקטיביות הלמידה.