האבולוציה של קידום אתרים הובילה לעדכוני אלגוריתם רבים שנועדו לספק תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר לגולשים. בסופו של יום המרכיב העיקרי והחשוב ביותר בקידום האתר שלנו היה ונשאר התוכן. תוכן הוא המלך כבר אמרו לא פעם.. בעידן בו המדיה החברתית מציפה את התכנים המעניינים והאיכותיים יותר – איכות התוכן באתר שלכם מדידה יותר מתמיד. אז איך תדעו אם התוכן באתר שלכם רע ולמעשה פוגע בקידום האתר שלכם במקום לתרום לו?
זה לא סוד שבעבר היה קל להערים על מנוע החיפוש של גוגל. כל שהיינו צריכים לעשות הוא לכתוב כמה שיותר תכנים שמכילים כמה שיותר מילות מפתח – והדרך לתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל הייתה קצרה.
עם העדכון של גוגל פנדה שלוותה לאחרונה בהתייחסות של מאט קאטס לנושא, חלפו תמו להם הימים בהם תוכן רע היה יכול להופיע באתרנו – ויותר מכך, קאטס אמר לא מכבר שגם אם ישנם מספר דפים בודדים בעלי תוכן רע באתרנו – הם עשויים לפגוע בדירוג הכללי של האתר. העדכון של גוגל פנדה נלחם בעיקר בחוות תוכן ובאתרים בעלי תוכן גרוע שלא תורם ערך לגולשים. בעדכון זה התרסקו הרבה מאוד אתרי מאמרים שהכילו תכנים מועתקים או שהכילו תכנים רבים שאינם קשורים אחד לשני.
תוכלו לבדוק האם התכנים באתר שלכם איכותיים לפי השאלון שגוגל הפיצו בזמנו.
להלן מספר שיטות לאבחון האם התוכן באתר שלכם פוגע בכם:
- באונס רייט גבוה: גם אם אתם מדורגים בתוצאות החיפוש הראשונות בגוגל (במיוחד בארץ), זה עדיין לא אומר שהאתר שלכם מוכר ומממש את הייעוד שלו. באונס רייט הפך עם הזמן לאחד המדדים הבולטים לקביעה האם הדפים באתר שלכם נותנים מענה איכותי לגולשים שמגיעים אליו. מבחינת גוגל, אם גולשים עוזבים את האתר שלך לאחר שראו דף אחד בלבד ואחוז הבאונס רייט שלך מרקיע שחקים, כנראה שאיכות התכנים באתר שלך אינה גבוהה. למדו כיצד לשפר את אחוז הבאונס רייט באתר שלכם
- חוסר שיתוף במדיה חברתית: ככל שהזמן עובר, הופך שיווק ברשתות חברתיות למדד משמעותי בדירוג אתרים בגוגל. אם המאמרים באתר שלכם אינם זוכים כלל לשיתופים במדיה חברתית ו/או אפילו לא זוכים לקבל לייק מגולשים באתר שלכם – בעיני גוגל זה מהווה מדד לאיכות ירודה של תכנים שאינם ראויים לשיתוף. כיום יש לשים דגש גדול גם על שיתוף באמצעות כפתור +1 ברשת החברתית גוגל פלוס
- אל תאמינו לי – שאלו את גוגל: אתם מוזמנים לקרוא את הדגשים של גוגל במרכז העזרה של גוגל על חשיבות התכנים באתר שלכם ומה בעיניהם מהווה תוכן בעייתי שעלול להוריד את האתר שלכם מתוצאות החיפוש.
- תוכן שלא מקשרים אליו: אם התוכן באתר שלכם לא מקורי ו/או לא תורם שום ערך ומידע חדש לגולשים – כנראה שאף אחד גם לא ירצה לקשר אליו וזה בהחלט מדד לאיכות של תוכן. אחת המילים שהתעשייה אוהבת להשתמש בה היא inbound marketing או במילים אחרות – שיווק שגורם לאנשים לקשר אליך ולשתף את המידע שאתה מפיץ. לרוב שיווק זה מבוסס על תוכן איכותי שאנשים ירצו לשתף.
-
אינטראקציה עם הגולשים: כחלק מעידן המדיה החברתית, גוגל מצפה לראות אינטראקציה רבה ככל האפשר עם גולשים באתר שלכם. הבסיס לכך הוא כפתור הלייק וה- +1 והעיקר הם התגובות של גולשים על פוסטים באתר שלכם. ככל שהאתר שלכם יזכה ליותר תגובות ואינטראקציה עם הגולשים כך גוגל יעריך יותר את אותו תוכן באתר. כשאתם כותבים תוכן לאתר שלכם, חפשו נושאים שיעוררו ויעודדו את הגולשים להגיב עליהם. עליכם האחריות ביצירת האינטראקציה עם הגולשים – הניעו אותם לפעולה, בקשו מהם להגיב ולשתף את התכנים, הפנו אותם לקריאה של מאמרים רלוונטיים נוספים.
- תוכן לא נגיש ולא מזמין לקריאה: גם אם השקעתם זמן רב בכתיבת תוכן איכותי, האם חשבתם פעם האם התוכן שלכם מזמין לקריאה, האם נוח לקרוא מהאתר שלכם. חשוב מאוד לעצב את התוכן בצורה שיהיה נעים לקריאה על ידי הגולשים. הדגישו כותרות, חלקו לפסקאות וכותרות משנה, עזרו לגולשים שסורקים את האתר, הוסיפו תמונות ואמצעים ויזואליים כגון טבלאות, נתונים מספריים וכד'.
- תוכן כפול: אחד האויבים הגדולים של קידום האתר שלכם בגוגל. בין אם אתם עושים זאת במתכוון בשל הצורך להגדיל את מספר הדפים שגוגל מכיר באתר שלכם לבין אם אתם עושים זאת בטעות – מדובר בבעיה שעשויה לגרום לאתר שלכם להיענש ולהיעלם מתוצאות החיפוש של גוגל. דוגמה טובה לראות זאת היא כשאתם מחפשים בגוגל או עושים פקודת site לאתר שלכם (לראות אילו דפים גוגל מאנדקס מהאתר שלכם) ופתאום מופיעה ההודעה הבאה בתחתית הדף:
הודעה זו יכולה לרמז לכם שישנם דפים באתר שלכם שגוגל מזהה אותם ככפולים ולכן הוא הסיר אותם מהאינדקס שלו. היזהרו מלהציג תכנים דומים בדפים שונים באתר שלכם או חמור מכך להעתיק תכנים מאתרים אחרים ברשת.
תוכלו לבדוק אם מעתיקים דפים שלמים מהאתר שלכם באמצעות תוכנת copyscape וללמוד יותר בפוסט שכתבנו על הכפלת תוכן.
במידה ואתם חושדים שמישהו מעתיק מכם ואתם מעוניינים שיסירו את התכנים המועתקים מהאינדקס של גוגל, אתם יכולים לעדכן את גוגל בנושא.
8. האם רובוט כותב את התכנים שלכם? באתרים רבים החלה בשנים האחרונות תופעה של ספינרים שלוקחים תכנים קיימים, עורכים אותם מחדש בתוכנה אוטומטית ומייצרים תכנים רבים חדשים. אם חשבתם שמצאתם את הדרך הקלה להתקדם בגוגל – אתם טועים! אלו בדיוק הכלים שיעיפו אתכם מתוצאות החיפוש של גוגל – תכנים טובים שגוגל אוהב הם תכנים מקוריים שנכתבו על ידי אדם ולא על ידי רובוט (ותאמינו לי שגוגל יודעים טוב מאוד מי כתב מה).
9. שימוש עודף במילות מפתח: אז נכון שמילות מפתח הן אלמנט חשוב בקידום אתרים, כל עוד משתמשים בהן נכון. גוגל הבינו עם הזמן שמקדמי אתרים מנצלים את החורים בשיטת הדירוג שלה ומייצרים ספאם רב ברשת באמצעות דחיסת מילות מפתח על מנת לקדם את האתר שלהם בגוגל. במידה ואתם משבצים יותר מדי מילות מפתח במאמר – גוגל יזהה את המאמר כתוכן גרוע. בנוסף, ישנה תגית ה- meta keywords שכבר לפני שנים מאט קאטס מגוגל אמר שהיא פחות רלוונטית לקידום. עם זאת, במידה ותדחסו מילות מפתח רבות ולא קשורות בתגיות הmeta – זה עשוי לפגוע בכם.
לסיכום,
אם התוכן באתר שלכם רע:
- אף אחד לא יקשר אליו
- אף אחד לא ישתף אותו
- אף אחד לא יגיב עליו
- המוניטין של האתר שלכם ייפגע ואנשים לא יחזרו לבקר בו
- גוגל תעניש אתכם ותוריד אתכם בתוצאות החיפוש.
אם אתם רוצים תוכן איכותי, עדיף שתתנו לבעלי מקצוע לעשות זאת עבורכם.
מה המחשבות שלכם בנושא? האם ישנם פרמטרים ומדדים נוספים שיכולים להעיד שהתוכן באתר שלכם רע ופוגע בכם במקום לקדם אתכם?
במאמר זה נעזרתי במאמר הבא.